Oryginalny projekt szwedzkiej agencji w szkołach

Za powstaniem projektu stoi szwedzka agencja marketingowa Stendhals, a o programie pisze m.in. portal Nowy Marketing. Projekt powstał w ramach kampanii marketingowej jednej ze szwedzkich firm ubezpieczeniowych, ale tematem zainteresowały się szybko szkoły publiczne w Szwecji. Prezentacje w szkołach wzbudziły dyskusję o dobrostanie psychicznym dzieci i nastolatków oraz o zasadach korzystania z sieci. Prezentacja wzbudziła również szerokie zainteresowanie internautów.

Kim jest 13-letnia, wirtualna Laika?

Reklama

Bohaterka projektu została zaprojektowana przez sztuczną inteligencję i wychowana na treściach z popularnych platform społecznościowych – głównie z Instagrama, Snapchata i TikToka. Zachowanie bohaterki jest analizowane m.in. przez grupę psychologów. Jaki jest główny cel eksperymentu? "Laika to projekt związany ze zdrowiem psychicznym i edukacją” – czytamy na stronie kampanii.

Reklama
Reklama

"Jej osobowość, wartości i opinie są w 100 proc. ukształtowane przez treści z z popularnych platform społecznościowych. Dzięki tej postaci możemy obserwować i zrozumieć potencjalne zagrożenia wynikające z nadmiernego korzystania z socjal mediów, bez narażania prawdziwych dzieci" [źródło: laika13.com]. Bohaterka eksperymentu posiada własną stronę internetową i wideo-pamiętnik. Istnieje również możliwość umówienia się z Laiką na wywiad, ale ta opcja dostępna jest wyłącznie dla dziennikarzy lub pracowników oświaty.

Co czuje wirtualna nastolatka?

Nad wykreowaniem Laiki pracowali m.in. specjaliści od zdrowia psychicznego – psycholog Lisa Thorell i neurobiolog Katarina Gospic. Zachowanie Laiki jest cały czas analizowane, a postępy projektu raportowane. "Laika wykazuje zachowania depresyjne, nerwicowe, obawia się oceny ze strony innych ludzi, jest ekstremalnie odizolowana" – mówi profesor Thorell, odpowiedzialna za śledzenie "dorastania" cyfrowej dziewczynki. Psycholog zauważyła m.in., że w miarę rozwoju projektu bohaterka eksperymentu zaczęła wykazywać objawy anoreksji.

Zdaniem ekspertki życie wirtualnej nastolatki korzystającej wyłącznie z treści z social mediów jest "przesycone niskim nastrojem i rozwijającą się fobią społeczną". Thorell podkreśla, że główną zaletą programu AI jest możliwość projektowania nowych scenariuszy dla Laiki. "Nie musimy testować wpływu socjal mediów na prawdziwych dzieciach" – wyjaśnia ekspertka. Prezentacja trafiła do ponad 150 szwedzkich placówek edukacyjnych, a agencja odpowiedzialna za projekt planuje obecnie dalsze prace nad eksperymentem.