Poseł KO Mateusz Bochenek napisał do Ministerstwa Edukacji interpelacją, w której wskazał na rażącą niesprawiedliwość: nauczyciele prowadzący zajęcia z tym samym dzieckiem otrzymują dodatek za trudne warunki tylko wtedy, gdy zajęcia są rewalidacyjno-wychowawcze, ale już nie wtedy, gdy są to zajęcia wczesnego wspomagania rozwoju (wwr). Jak napisał, niektóre samorządy wypłacają dodatek za warunki pracy także nauczycielom wwr, inne odmawiają – z obawy przed złamaniem dyscypliny finansów publicznych.

Nauczyciele mówią o rażącej niesprawiedliwości

"Nauczyciel prowadząc zajęcia z dzieckiem w ramach wczesnego wspomagania rozwoju nie otrzymuje dodatku za trudne i uciążliwe warunki pracy, które otrzymuje pracując z tym samym dzieckiem w ramach zajęć rewalidacyjno-wychowawczych. Rodzi to wiele poczucia niesprawiedliwości, nierówności i dezorganizuje pracę wielu szkół prowadzących obok zajęć szkolnych zajęcia wczesnego wspomagania rozwoju"– napisał poseł w swojej interpelacji.

Reklama

Argumentuje, że terapeuci wwr to profesjonaliści, którzy posiadają nie tylko odpowiednie wykształcenia wyższe, ale także ukończyli wyspecjalizowane kursy kwalifikacyjne. Poza tym praca w tym zawodzie jest "szczególnie obciążająca zarówno pod względem emocjonalnym jak i fizycznym". Brak tych dodatków dla nich może ich zniechęcić do podejmowania pracy w tym zawodzie - przekonuje poseł.

Reklama

MEN odpowiada ws. dodatku

Katarzyna Lubnauer, wiceminister edukacji w odpowiedzi na interpelację wyjaśnia, że realizacja zajęć wczesnego wspomagania rozwoju dziecka nie jest obligatoryjną działalnością jednostek systemu oświaty. Jej zdaniem wykonywania przez nauczycieli zadań z zakresu wczesnego wspomagania rozwoju dzieci nie można zatem uznać za pracę w trudnych warunkach.

Dodała jednak, że dyrektor szkoły posiada instrument płacowy pozwalający docenić finansowo szczególne zaangażowanie nauczyciela w pracę. Takim elementem systemu wynagradzania jest dodatek motywacyjny. Wiceminister nie wykluczyła jednak zmian w wypłacie dodatku. Napisała, że przeanalizowane zostaną kwestie dotyczące upoważnień do poszczególnych dodatków do wynagrodzenia zasadniczego, m.in. dodatku za warunki pracy.

Dodatek za warunki pracy dla większej grupy nauczycieli?

"Rozszerzenie uprawnienia do dodatku za warunki pracy wymaga bowiem dalszej i pogłębionej analizy w szerszym kontekście uwarunkowań systemowych i finansowych w zakresie wynagradzania nauczycieli. Współczesne wyzwania stojące przed nauczycielami w zakresie kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, wymagających specjalnych metod pracy powodują, że aktualizacja przepisów w kwestii uprawnienia do ww. dodatku powinna zostać poddana szczegółowej dyskusji - podkreśliła wiceminister.

Dodatek za trudne warunki pracy

Dodatek za trudne warunki pracy wynosi 20 proc. wynagrodzenia zasadniczego i jest przyznawany nauczycielom, którzy pracują z trudną młodzieżą, prowadzą zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze z dziećmi i młodzieżą upośledzoną umysłowo w stopniu głębokim lub pracują w specjalnych przedszkolach i szkołach.