MEN przechodzi do kolejnego etapu konsultacji nowych podstaw programowych. W dniach 12-19 luty na temat propozycji ekspertów resortu edukacji mógł wypowiedzieć się – za pośrednictwem formularza online – każdy użytkownik Internetu zainteresowany tematem oświaty. Prekonsultacje zakończono w poniedziałek. Tego samego dnia otwarto kolejny etap prac nad nowymi treściami nauczania.

Reklama

Nowe podstawy programowe 2024 – konsultacje online

W spotkaniach online biorą udział nauczyciele, dyrektorzy placówek szkolnych i eksperci związani z oświatą. Osoby chętne do udziału w spotkaniach zgłaszały się za pośrednictwem specjalnego formularza udostępnianego przez MEN (rejestrację zakończono 16 lutego). Harmonogram konsultacji online:

Reklama
  • 19 lutego, godz. 15:00-17:15 – omówienie propozycji zmian w treściach nauczania (w tym odnośnie list lektur) z języka polskiego, historii i wiedzy o społeczeństwie,
  • 20 lutego, godz. 15:00-17:00 – dyskusja na temat nowych podstaw programowych z matematyki i fizyki,
  • 21 lutego, godz. 15:00-17:15 – omówienie propozycji zmian w treściach nauczania z biologii, chemii i geografii.
Reklama

Uczestnicy, którzy zgłosili się do udziału w spotkaniach poznają założenia nowych treści zaprezentowanych przez ekspertów. Będą również mogli zadawać pytania. Jak poinformowało MEN – o uczestnictwie w dyskusji zadecydowała kolejność zgłoszeń. W jednym spotkaniu może wziąć udział maksymalnie 120 osób.

Co po prekonsultacjach?

Jak podkreśla MEN prekonsultacje miały na celu "uspołecznienie procesu zmian". Uwagi do propozycji eksperckich – przesyłane za pomocą formularzy – będą następnie analizowane i ewentualnie brane pod uwagę przy tworzeniu ostatecznych wersji nowych treści nauczania.

"Jako MEN przyjęliśmy możliwie najbardziej otwartą formułę działania. To, nad czym się dziś pochylamy jest dopiero punktem wyjścia, jesteśmy otwarci na uwagi" – podkreśliła wiceminister edukacji Katarzyna Lubnauer. Jak podaje resort edukacji, po analizie propozycji społecznych i eksperckich (nauczyciele, dyrektorzy szkół) zaktualizowane treści zostaną poddane "obligatoryjnym konsultacjom publicznym i uzgodnieniom międzyresortowym".

Nowe podstawy programowe 2024. Kiedy zmiany wejdą w życie?

Jak podaje ministerstwo nowe, "odchudzone" wersje podstaw programowych wejdą w życie w tzw. okresie przejściowym, od roku szkolnego 2024/2025. Nowe, kompletne podstawy programowe – przygotowane pod kątem kompleksowej reformy oświaty – wejdą w życie od 1 września 2026/2027 w szkołach podstawowych. Szkoły ponadpodstawowe mogą spodziewać się nowych treści nauczania (po kompleksowych zmianach eksperckich) od roku szkolnego 2028/2029.