Między 2 a 4 grudnia 2024 roku uczniowie klas ósmych rozwiązywali testy z języka polskiego, matematyki i języka angielskiego. Materiały przygotowało CKE we współpracy z Okręgowymi Komisjami Egzaminacyjnymi.
W badaniu wzięło udział 3 575 uczniów, jak podkreśla CKE reprezentujących przekrojowo krajową populację uczniów ostatnich klas szkół podstawowych.
Egzamin ósmoklasisty 2025. CKE punktuje największe wpadki uczniów
W opublikowanej analizie CKE wyodrębniło sześć głównych problemów, z którymi uczniowie zmagali się podczas próbnego egzaminu:
- Zadania z języka polskiego wymagające czytania ze zrozumieniem nie sprawiały uczniom trudności, natomiast słabiej wypadły zadania związane z gramatyką i pisaniem wypowiedzi.
- Z matematyki łatwiejsze okazały się zadania algorytmiczne. Uczniowie mieli problem z zadaniami wieloetapowymi, które wymagały łączenia wiedzy z różnych działów.
- W obu tych przedmiotach uczniowie radzili sobie gorzej z uzasadnianiem odpowiedzi, argumentowaniem i wyciąganiem wniosków.
- W zadaniach z języka polskiego i angielskiego zauważono trudności z poprawnym stosowaniem norm językowych.
- W angielskim najsłabszym punktem okazała się wypowiedź pisemna – błędy językowe, ubogie słownictwo i niepewność w używaniu struktur gramatycznych utrudniały przekaz informacji.
- Uczniowie generalnie lepiej wypadają w zadaniach zamkniętych niż w otwartych.
Egzamin ósmoklasisty 2025 - język polski. Z tym uczniowie sobie nie radzą
Z analizy wynika, że uczniowie dobrze radzą sobie z wyszukiwaniem informacji w tekście i charakteryzowaniem bohaterów. Gorzej idzie im z zadaniami językowymi – szczególnie z poprawnością ortograficzną, interpunkcyjną i gramatyczną. Spore trudności sprawia też znajomość części mowy i zdań.
Najbardziej wymagające jednak okazały się także pytania dotyczące lektury obowiązkowej.
Egzamin ósmoklasisty 2025. Matematyka - to sprawia największy kłopot
Zadania zamknięte, szczególnie te związane z geometrią płaską i prawdopodobieństwem, nie sprawiły większych trudności. Znacznie gorzej było z zadaniami otwartymi, które wymagały planowania, przetwarzania danych i precyzji.
Uczniowie mieli problem m.in. z:
- wyrażeniami algebraicznymi – ich zapisem, przekształcaniem i obliczeniami;
- zadaniami z geometrii przestrzennej (mylenie objętości z polem powierzchni, błędna identyfikacja krawędzi);
- działaniami na potęgach – zwłaszcza z mnożeniem i dzieleniem potęg o różnych podstawach lub jednakowych wykładnikach;
- samą sprawnością rachunkową.
Wiele błędów wynikało też ze zwykłego niedbalstwa – CKE wskazuje na częste błędy przepisania, błędy wynikające z nieuważnego czytania polecenia, chaotycznego zapisu oraz niedokładnej analizy treści zadania.
Egzamin ósmoklasiści. Język angielski - z czym nie radzą sobie uczniowie?
Zadania wymagające rozumienia ze słuchu i znajomości funkcji językowych wypadły najlepiej. Zdecydowanie trudniejsze okazały się pytania otwarte, gdzie uczniowie musieli samodzielnie zbudować wypowiedź albo uzupełnić luki, wykazując się znajomością struktur i słownictwa.
Jak podaje CKE, największe problemy na teście diagnostycznym sprawiły m.in: tłumaczenie fragmentów zdań, poprawność językowa oraz rozpoznawanie zależności między częściami tekstu.
Źródło: CKE, Rzeczpospolita, PAP, MEDIA