Licealiści w całej Polsce pisali dziś próbną maturę z języka polskiego. Czy była trudna? Zdania wśród uczniów są podzielone. Najwięcej emocji wzbudził jeden z tematów wypracowania. Choć Centralna Komisja Egzaminacyjna zapowiadała, że w kluczowym zadaniu będą znajdować się teksty, których uczniowie nie znają z lekcji, tym razem temat rozprawki należało rozważyć na przykładzie "Pana Tadeusza" i jeszcze innego tekstu kultury. Maturzyści musieli zastanowić się, czy odkupienie winy zwalnia z odpowiedzialności za popełnione czyny. Drugim z tematów wypracowania była interpretacja wiersza Krzysztofa Kamila Baczyńskiego "Spojrzenie".
W teście uczniowie mierzyli się też z felietonami: jednym o logice, a drugim o iluzji języka.
ZOBACZ ARKUSZE z MATURY PRÓBNEJ z JĘZYKA POLSKIEGO na POZIOMIE PODSTAWOWYM
ZOBACZ ROZWIĄZANIA I PUNKTACJĘ
CZYTAJ TAKŻE:Licealiści, szykujcie się! Wracają próbne matury>>>
Przygotowania do matury w maju 2015 trwają. Będzie ona pierwszym egzaminem sprawdzającym wiedzę licealistów uczonych w oparciu o nową podstawę programową. Dla niektórych szkół dzisiejsza próbna matura to już trzeci egzamin sprawdzający przygotowanie uczniów.
Matura 2015 będzie więc sprawdzianem nie tylko dla nastolatków, ale też nauczycieli i samego dokumentu określającego podstawę programową. W ubiegłym tygodniu szkoły wzięły też udział w próbnym teście przygotowanym przez wydawnictwo Operon. W czerwcu natomiast ponad 4 tys. licealistów pisało "Diagnozę przedmaturalną z języka polskiego" organizowaną przez Instytut Badań Edukacyjnych (IBE). Obie próby pokazały, że majowa matura może być przykrym zaskoczeniem.
Gdyby uczniowie drugich klas liceum pisali maturę z polskiego w czerwcu ubiegłego roku, nie zdałoby jej 14 proc. z nich - pokazało badanie IBE. To rekord, bo polski na maturze należy do tych egzaminów, z których zdawalność jest najwyższa - co roku przekracza 90 proc. W diagnozie uczniowie uzyskiwali średnio 38 na 70 możliwych punktów. Lepiej radzili sobie z pisaniem rozprawki, niż z interpretacją tekstu poetyckiego. Ten drugi wybierała zresztą zdecydowana mniejszość licealistów.
Badanie IBE pokazało wiele problemów, które z posługiwaniem się ojczystym językiem mają licealiści. Między innymi: kłopot z hierarchizowaniem informacji, a także składnią i stylistyką w wypowiedziach pisemnych. - Zakłócało to sens formułowanych przez nich wypowiedzi - ocenił w październiku prof. Krzysztof Biedrzycki, lider pracowni języka polskiego IBE. CZYTAJ WIĘCEJ NA TEN TEMAT >>>
Egzamin maturalny w 2015 roku czeka wiele zmian. Na języku polskim uczniowie będą pracować na większej niż do tej pory liczbie tekstów - przybędzie wypowiedzi pisemnych opracowanych na ich podstawie. Abiturienci zmierzą się też z dziełami, których nie omawiali w szkole. W diagnozie IBE dostali m.in. fragment "Wilka stepowego" Hermana Hessego. Dodatkowo na teście będą mogły trafić się nie tylko - jak do tej pory - teksty publicystyczne i popularnonaukowe, ale też polityczne.
Oprócz samych arkuszy zmieni się też klucz egzaminacyjny. Przy sprawdzaniu wypracowań będzie oceniana zgodność gatunkowa, a nie wstrzelenie się w konkretne stwierdzenia. Przykładowo: przy rozprawce egzaminator będzie sprawdzał m.in., czy uczeń umie sformułować swoje stanowisko wobec tematu, uzasadnić stanowisko. Liczyć się będzie również poprawność językowa.
Polski? To nie koniec
Jutro licealiści zmierzą się z podstawową maturą z matematyki, w środę - z angielskiego. W czwartek każdy trzecioklasista będzie mógł napisać wybrany spośród przedmiotów rozszerzonych.