Przez reformę edukacji dzieci będą uboższe o tę wiedzę. Zobacz, co je ominie w szkole
1 Część tematów, które dziecko uczące się zgodnie ze starym programem omawiałoby w gimnazjum, została w nowym programie przesunięta do klas IV–VI. Jeśli nauczyciel nie znajdzie sposobu, by zmieścić je w VII lub VIII klasie, uczeń ominie między innymi: - wyrazy wieloznaczne i przenośnie – rozpoznawanie i wykorzystywanie we własnych tekstach - odróżnianie czasowników dokonanych od niedokonanych, rozpoznawanie trybów i stron czasownika - rozpoznawanie narracji pierwszoosobowej i trzecioosobowej oraz określanie ich funkcji w utworze - omawianie funkcji części konstrukcyjnych utworu - rozpoznawanie gatunków literatury popularnej: powieści obyczajowej, przygodowej, detektywistycznej, fantasy
Dziennik Gazeta Prawna
2 Historia w podstawówce była do tej pory przedstawiana na lekcjach raczej na tle ciekawych wydarzeń i postaci tak, by zainteresować dziecko. Dzisiejszy szóstoklasista skończy tak prowadzoną naukę historii na XXI wieku – jak nakazuje dotychczasowa podstawa programowa. Gdyby uczeń szedł do gimnazjum, od nowego roku zacząłby od neolitu – przeszedłby przez całą historię ponownie, rozszerzając zdobytą w podstawówce wiedzę. Po nowemu historia będzie dogłębnym omawianiem każdego okresu – podstawę niemal skopiowano z gimnazjalnej. klasa VI będzie kończyła się mniej więcej w okresie Wielkiej Rewolucji Francuskiej. Oznacza to, że w przypadku dzieci z okresu przejściowego w VII klasie nauczyciel cofnie się o dwa kroki. Dogłębnie omówi z nimi tylko ostatnie trzy stulecia. Jeśli nauczyciel nie znajdzie sposobu, by zmieścić te tematy w VII lub VIII klasie, uczeń ominie między innymi: - budowę państwa Piastów za czasów Kazimierza Odnowiciela i Bolesława Śmiałego - przyczyny i skutki rozbicia dzielnicowego - zjednoczenie państwa polskiego - przyczyny i następstwa Unii Polski z Litwą - relacje polsko-krzyżackie w XIV i XV w. - rozwój przywilejów szlacheckich do konstytucji nihil novi - reformację, kontrreformację - rozwój sztuki renesansowej w Polsce - panowanie Stefana Batorego - wojny Rzeczpospolitej z Rosją, Szwecją i Turcją w XVII w. - monarchię Ludwika XIV - idee Oświecenia, w tym np. trójpodział władzy Monteskiusza - konfederację barską, obrady Sejmu Wielkiego, konfederację targowicką
Dziennik Gazeta Prawna
3 Nowy program do matematyki został niemal w całości przepisany ze starego, nie trzeba się więc obawiać o różnice, jakie będzie musiał nadrobić szóstoklasista. Natomiast jest wiele tematów, których dziecko nie omówi, nawet jeśli od IV klasy obejmie je nowy program. Te były w gimnazjum, ale nie znalazły się w programie dla klas VII–VIII. Dziecko w nowej podstawówce nie omówi: - układów równań, wykresów funkcji - obliczania mediany (choć średnia pozostała w programie) - zamiany jednostek pola powierzchni i objętości - wzajemnego położenia prostej i okręgu - symetralnej odcinka i dwusiecznej kąta - własności kątów i przekątnych w prostokątach, równoległobokach, rombach i w trapezach Nie ma też pewności, czy te tematy znajdą się w szkole średniej. Programów nauczania do niej jeszcze nie zaprezentowano. Podstawę programową do matematyki negatywnie oceniło Ministerstwo Rozwoju. Urzędnicy w piśmie przesłanym do MEN zwracają uwagę: przesunięcie tych zagadnień do kolejnego etapu nauczania może uniemożliwić realizację programu z fizyki czy chemii.
Dziennik Gazeta Prawna
4 W stosunku do obecnego programu w nowym uczniowie zaczną tradycyjną geografię wcześniej, już w V klasie. Dzieci z okresu przejściowego ominą dwa lata nauczania tego przedmiotu. Zamiast tego będą miały podstawowe wiadomości, które obejmą podstawy programowe do fizyki i chemii – tematy takie jak właściwości i przemiany substancji, magnetyzm w przyrodzie i ruchy sił będą powtarzać w VII klasie. Ponadto dzieci z okresu przejściowego mogą ominąć takie tematy z geografii: - współrzędne geograficzne, rozciągłość południkowa i równoleżnikowa - czas słoneczny i strefowy - środowisko przyrodnicze i problemy demograficzne Europy Ponadto, jak zwracają uwagę nauczyciele, nowa podstawa programowa z geografii poświęca dużo miejsca na geografię najbliższego regionu, kosztem okrojenia informacji o świecie.
Dziennik Gazeta Prawna
5 W stosunku do obecnego programu w nowym uczniowie zaczną biologię – podobnie jak geografię – wcześniej, już w piątej klasie. Dzieci z okresu przejściowego ominą dwa lata nauczania tego przedmiotu. Zamiast tego będą miały podstawowe wiadomości, które obejmą podstawy programowe do fizyki i chemii. Ponadto dzieci z obecnych klas IV–VI mogą ominąć takie tematy z biologii: - budowa komórkowa organizmów - fotosynteza, oddychanie tlenowe, fermentacja - fotosynteza, oddychanie tlenowe, fermentacja - wirusy, bakterie, protisty, grzyby, różnorodność roślin
Dziennik Gazeta Prawna
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kup licencję