Wychowanie fizyczne nie należy do ulubionych przedmiotów w przypadku części uczniów. Plagą są zwolnienia lekarskie z tych zajęć.Uczniowie narzekają, że lekcje są nieatrakcyjne, a niewystarczająco wysportowani czują się na nich źle. Nie podobają się też: mała sala na kilka grup, ciasne szatnie i brak prysznica.
Trzeba zrobić wszystko, żeby młodzież się ruszała, żeby sport był popularny. By dzieciaki mogły korzystać z różnych form sportu, a nie ciągle grać w jedną grę -mówiła Barbara Nowacka. Ciągle uczymy się siatkówki, a nie wszyscy są fanami siatkówki. Inni lubią koszykówkę, inni lekkoatletykę, inni chcieliby taniec. Czujesz się dzisiaj gorzej? Odpracuj to, robiąc kroki - dodała.
Nowa podstawa programowa wychowania fizycznego będzie dotyczyła uczniów w:
- szkole podstawowej (klasy I–III i IV – VIII);
- szkołach ponadpodstawowych (liceum ogólnokształcące, technikum, branżowa szkoła I stopnia, branżowa szkoła II stopnia);
- szkole policealnej.
Promowanie zdrowego stylu życia
Jak podaje MEN, nowa podstawa programowa w zakresie wychowania fizycznego kładzie nacisk na rozwój podstawowych umiejętności ruchowych, które umożliwiają dzieciom i młodzieży podejmowanie różnorodnych form aktywności fizycznej przez całe życie. Opiera się m.in. na budowaniu motywacji do podejmowania aktywności fizycznej oraz promowaniu zdrowego stylu życia poprzez ruch i zabawę.
Podstawa programowa wychowania fizycznego odwołuje się do następujących założeń:
- paradygmatu zdrowotnego i jakości życia, w tym planowania, monitorowania oraz oceny aktywności i sprawności fizycznej;
- edukacji włączającej oraz zasad sprawiedliwości społecznej, polegających na tworzeniu równych szans uczestnictwa w zajęciach dla wszystkich uczniów;
- edukacji w terenie, wzmacnianiu odporności psychofizycznej oraz kształtowaniu prozdrowotnych i proekologicznych postaw uczniów;
- edukacji dla zrównoważonego rozwoju, uwzględniającej działania na rzecz środowiska naturalnego i promującej formy aktywności fizycznej przyjaznej środowisku;
- paradygmatu cyfrowego i technologicznego, zakładającego świadome i bezpieczne wykorzystywanie nowoczesnych technologii wspierających rozwój fizyczny, zdrowotny i edukacyjny.
W przypadku klas I–III szkoły podstawowej podstawa programowa w zakresie wychowania fizycznego przewiduje również obowiązek przeprowadzenia w każdej klasie testów sprawnościowych (analogicznych jak dotychczas w przypadku uczniów klas IV–VIII szkół podstawowych).
Zajęcia wojskowe
W przypadku klas VII–VIII szkoły podstawowej podstawa programowa wychowania fizycznego obejmuje fakultatywny dział umożliwiający zapoznanie z ćwiczeniami, które są stosowane w trakcie rekrutacji do służb mundurowych i innych zawodów, w których wymagana jest wysoka sprawność fizyczna. W szkołach ponadpodstawowych dział ten będzie obowiązkowy dla wszystkich uczniów.
Przed nowym rokiem szkolnym na Zintegrowanej Platformie Edukacyjnej dostępny będzie Komentarz metodyczny dla nauczycieli wychowania fizycznego, przedstawiający cele i założenia nowej podstawy, a także ułatwi zrozumienie wprowadzonych zmian.