W porozumieniu z Ministerstwem Nauki i Szkolnictwa Wyższego zaproponowane zostaną zmiany w stardardzie kształcenia nauczycieli, tak by umożliwić pracę w szkole szerszej grupie absolwentów studiów psychologicznych - wskazała wiceministra edukacji Paulina Piechna-Więckiewicz.

Więcej psychologów w szkołach? MEN planuje zmiany

Decyzja ta zapadła w odpowiedzi na pismo Rzeczniczki Praw Dziecka, Moniki Horny-Cieślak, która już w październiku ubiegłego roku zwróciła się do resortu o pogłębioną analizę problemu braku odpowiednich kwalifikacji osób zatrudnianych na stanowiskach psychologów w szkołach i przedszkolach.

Reklama

Wiceministra Piechna-Więckiewicz podkreśliła, że działania Ministerstwa Edukacji Narodowej skupiają się na podnoszeniu jakości i zwiększeniu dostępności pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla uczniów i dzieci. Resort pracuje obecnie nad modyfikacją przepisów dotyczących kwalifikacji wymaganych od nauczycieli, co umożliwi zatrudnienie osób, które ukończyły studia magisterskie na kierunku psychologia oraz posiadają przygotowanie do pracy z młodzieżą.

Reklama

Bezpłatne studia podyplomowe otwoierają drzwi dla psychologów

Współpraca z Ministerstwem Nauki i Szkolnictwa Wyższego pozwoli także na zmianę rozporządzenia dotyczącego standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela.

Zmiany ukierunkowane będą na opisanie wymagań dotyczących przygotowania pedagogicznego psychologów. Ich wprowadzenie umożliwi uznanie kwalifikacji do pracy w oświacie szerszej grupie absolwentów studiów psychologicznych przy zapewnieniu wysokiej jakości kształcenia - przekazała wiceministra.

Monitorowanie zatrudnienia nauczycieli specjalistów odbywa się za pomocą Systemu Informacji Oświatowej (SIO), który generuje raporty pomagające ocenić bieżącą sytuację kadrową w szkołach, przedszkolach oraz w kuratoriach oświaty.

Dane te pozwalają na śledzenie zarówno liczby etatów, jak i zapotrzebowania na wolne stanowiska. Wiceministra poinformowała, że w roku szkolnym 2024/2025 liczba etatów psychologów wzrosła o blisko 2 tys. w porównaniu z poprzednim rokiem i obecnie wynosi 12,5 tys.

Dodatkowo, Ministerstwo Edukacji Narodowej realizuje projekty i programy szkoleniowe, których celem jest podnoszenie kompetencji nauczycieli specjalistów, w tym psychologów.

Równolegle do procesu monitorowania poziomu kwalifikacji zatrudnionych specjalistów, inicjujemy prowadzenie projektów i działań szkoleniowych, których celem jest podnoszenie kompetencji nauczycieli specjalistów, w tym psychologów. Kierujemy się przy tym zasadą upowszechniania praktyk o potwierdzonej skuteczności i opartych na naukowych teoriach (evidence-based practice) - wskazała Piechna-Więckiewicz.

Przykładem tego typu inicjatyw jest projekt "Szkoła dostępna dla wszystkich", w ramach którego prowadzone są szkolenia oparte na koncepcji "uczenia się w działaniu". Uczestnicy projektu, wykonując zadania diagnostyczne, dydaktyczne, terapeutyczne oraz metodyczne, zdobywają umiejętności niezbędne do pracy z uczniami o zróżnicowanych potrzebach. Wyniki tych działań posłużą do stworzenia banku sprawdzonych empirycznie praktyk, który będzie dostępny dla wszystkich nauczycieli-specjalistów.

Ministerstwo nie zapomina również o osobach, które ukończyły studia psychologiczne, ale nie posiadają przygotowania pedagogicznego. Dla nich przygotowano ofertę bezpłatnych studiów podyplomowych na kierunku "Psychologia edukacyjna z przygotowaniem pedagogicznym", finansowanych z budżetu ministerstwa. Obecnie trwają prace nad III edycją tych studiów, które zostaną przeprowadzone przez 10 uczelni.

Wiceministra dodała również, że nawiązano współpracę z Ogólnopolskim Związkiem Zawodowym Psychologów (OZZP). Podjęliśmy również współpracę z Ogólnopolskim Związkiem Zawodowym Psychologów (OZZP) w zakresie przygotowania materiału informacyjnego, dotyczącego zadań i roli psychologa szkolnego wraz z rekomendacji dotyczącymi praktycznego stosowania przepisów wraz z propozycjami materiałów, które mogą wspomóc dyrektorów i organy prowadzące przedszkola i szkoły we właściwej organizacji pracy psychologów oraz tworzenia im warunków pracy umożliwiających udzielanie skutecznej pomocy - powiedziała

W ramach wsparcia dla nauczycieli specjalistów realizowany jest także projekt Specjalistycznych Centrów Wspierających Edukację Włączającą (SCWEW). Centra te mają za zadanie poprawić dostępność usług edukacyjnych dla uczniów o zróżnicowanych potrzebach oraz wspierać kadrę placówek ogólnodostępnych, korzystając z doświadczeń szkół specjalnych. Wyniki pilotażu SCWEW z lat 2021–2023 cieszą się pozytywną oceną, a ministerstwo planuje dalsze rozszerzenie tej inicjatywy. Obecnie wchodzimy w kolejny etap działania dotyczący utworzenia docelowo 285 SCWEW w całym kraju - podkreśliła Piechna-Więckiewicz.

Źródło: PAP