Zmiany te, planowane na 1 września 2025 roku, mają na celu wzbogacenie programów nauczania i dostosowanie ich do współczesnych wyzwań społecznych i zdrowotnych.
Nowe przedmioty w szkole od 2025 r. Koniec z WDŻ i HiT-em
Nowe rozporządzenia, opublikowane w Rządowym Centrum Legislacji, dotyczą przede wszystkim podstaw programowych w liceach ogólnokształcących, technikach, szkołach branżowych II stopnia oraz innych placówkach, w tym szkołach specjalnych i policealnych.
Pierwszy projekt dotyczy programów dla starszych uczniów, drugi natomiast reguluje podstawy kształcenia na poziomie przedszkolnym, w szkole podstawowej oraz w szkołach branżowych i specjalnych.
Zmiany wprowadzone w edukacji zdrowotnej
Edukacja zdrowotna ma być wprowadzona jako obowiązkowy przedmiot od roku szkolnego 2025/2026. Ma obejmować uczniów klas IV–VIII szkoły podstawowej, klas I–III branżowej szkoły I stopnia oraz klas I–III liceum i technikum.
Nowy program edukacji zdrowotnej będzie uwzględniał zagadnienia związane nie tylko z funkcjonowaniem rodziny, jak w przypadku WDŻ, ale również z szeroko pojętym zdrowiem fizycznym i psychicznym, zdrowym odżywianiem, aktywnością fizyczną, zdrowiem społecznym, a także profilaktyką uzależnień i zagrożeń wynikających z korzystania z Internetu. Resort podkreśla, że jednym z głównych celów tego przedmiotu ma być profilaktyka, co oznacza wsparcie młodzieży w przeciwdziałaniu ryzykownym zachowaniom.
Nowy przedmiot - edukacja obywatelska
Przedmiot edukacja obywatelska, który zastąpi dotychczasową historię i teraźniejszość, zostanie wprowadzony stopniowo. W roku szkolnym 2025/2026 obejmie on klasy II szkół branżowych I stopnia oraz klasy II liceów i techników, a w następnych latach kolejne roczniki aż do klasy IV technikum. Nowy program edukacji obywatelskiej ma odejść od teoretycznego ujęcia tematyki obywatelskiej i historycznej, które było charakterystyczne dla HiT. Zamiast tego, przedmiot ma się skupić na rozwijaniu praktycznych umiejętności, które umożliwią młodzieży aktywne zaangażowanie obywatelskie.
Ministerstwo podkreśla, że edukacja obywatelska będzie wspierać kształtowanie postaw patriotycznych i poczucia odpowiedzialności za wspólnotę narodową oraz lokalną. Z kolei kluczowe wartości, takie jak otwartość, szacunek dla innych, empatia oraz solidarność społeczna, mają być rozwijane w równym stopniu, co patriotyzm. Uczniowie będą zdobywać umiejętności pozwalające im rozpoznawać problemy społeczne, działać na rzecz dobra wspólnego oraz angażować się w rozwiązywanie lokalnych i krajowych wyzwań społecznych.
Edukacja obywatelska – więcej niż historia
Celem nowego przedmiotu, według resortu edukacji, jest przygotowanie młodych ludzi do aktywnego funkcjonowania w społeczeństwie obywatelskim. Edukacja obywatelska ma pomagać uczniom w wyrabianiu własnych opinii na tematy publiczne, rozwijać umiejętności interakcji z organami państwa oraz nauczyć, jak skutecznie korzystać z narzędzi partycypacji obywatelskiej, takich jak załatwianie spraw urzędowych i udział w procesach decyzyjnych.
Planowane wprowadzenie zmian
Nowe przepisy dotyczące wprowadzenia edukacji zdrowotnej i obywatelskiej mają wejść w życie 1 września 2025 roku. Ministerstwo argumentuje, że nowe przedmioty będą odpowiadać na aktualne potrzeby młodzieży i zmieniające się wyzwania społeczne.
Zmiany mają na celu nie tylko dostarczenie wiedzy, ale przede wszystkim rozwijanie praktycznych umiejętności i kompetencji, które wspierają zdrowy tryb życia oraz aktywne zaangażowanie w życie społeczne i obywatelskie.
Obserwuj kanał Dziennik.pl na WhatsAppie
Źródło: PAP, MEN, Media