Eksperci podkreślają ogromny potencjał AI w edukacji. Dzięki tej technologii lekcje mogą stać się bardziej atrakcyjne i dostosowane do indywidualnych potrzeb uczniów. Sztuczna inteligencja mogłaby na przykład tworzyć interaktywne gry edukacyjne oparte na lektur szkolnych czy generować cyfrowych asystentów, którzy wspieraliby uczniów z dysleksją.
Jednocześnie pojawiają się pytania natury prawnej. Czy AI może korzystać z treści zawartych w podręcznikach bez naruszenia praw autorskich? Jakie są granice interakcji między botem a niepełnoletnim uczniem? To tylko niektóre z kwestii, które wymagają szczegółowych regulacji.
AI w szkole? Rządowy plan transformacji
Rada Ministrów przygotowała projekt uchwały, który określa kierunki cyfrowej transformacji edukacji w Polsce do 2035 roku. Plan zakłada m.in.:
- Wdrożenie nowych technologii w szkołach: w tym sztucznej inteligencji, która ma wspierać proces nauczania.
- Rozwój dydaktyki cyfrowej: kształcenie nauczycieli i uczniów w zakresie korzystania z nowoczesnych narzędzi.
- Poprawa cyberbezpieczeństwa w szkołach.
Projekt jest obecnie konsultowany z różnymi środowiskami, a uwagi mają być zgłaszane do 28 sierpnia.
Kształcenie nauczycieli – wciąż wyzwanie
Chociaż plan rządowy zakłada znaczące inwestycje w cyfryzację edukacji, jednym z największych wyzwań pozostaje przygotowanie nauczycieli do pracy w nowym środowisku. Jak podkreśla "Rzeczpospolita", ten temat wciąż jest niedostatecznie rozwinięty.