Poza wprowadzeniem Edukacji Zdrowotnej, polskie prawo edukacyjne ewoluuje w wielu innych obszarach. Wiele z nich już obowiązuje od roku szkolnego 2024/2025 lub wejdzie w życie w najbliższych miesiącach i latach:

Edukacja Zdrowotna. Nowe podejście do rozwoju młodych ludzi

Od 1 września 2025 roku, w wybranych klasach, a następnie sukcesywnie w kolejnych latach, "Edukacja Zdrowotna" stanie się przedmiotem obowiązkowym. Jest to fundamentalna zmiana, która sygnalizuje przesunięcie akcentów z wąskiego spektrum tematów związanych z rodziną na znacznie szersze zagadnienia dotyczące holistycznego rozwoju i zdrowia.

Reklama

Nowy przedmiot ma na celu wyposażenie uczniów w wiedzę i umiejętności niezbędne do prowadzenia zdrowego stylu życia w jego fizycznym, psychicznym i społecznym wymiarze. Oczekuje się, że program "Edukacji Zdrowotnej" obejmie tematy takie jak:

  • promocja zdrowia fizycznego: zdrowe odżywianie, aktywność fizyczna, higiena, profilaktyka chorób cywilizacyjnych,
  • zdrowie psychiczne i emocjonalne: radzenie sobie ze stresem, budowanie odporności psychicznej, samoakceptacja, rozpoznawanie i reagowanie na problemy psychiczne,
  • zdrowie społeczne: umiejętności komunikacyjne, budowanie relacji, rozwiązywanie konfliktów, zapobieganie przemocy i uzależnieniom,
  • edukacja seksualna: w aspekcie zdrowotnym i odpowiedzialności, z poszanowaniem wieku i etapu rozwoju uczniów,
  • pierwsza pomoc: nabycie praktycznych umiejętności ratujących życie, co jest również wzmocnione przez wprowadzenie obowiązkowych zajęć z pierwszej pomocy od roku szkolnego 2024/2025.

Zastąpienie WDŻ przez Edukację Zdrowotną jest krokiem w kierunku unowocześnienia nauczania i lepszego przygotowania młodzieży do wyzwań współczesnego świata, w którym zdrowie i dobrostan psychiczny stają się priorytetem.

Edukacja Obywatelska zastąpi HiT

Przedmiot "Historia i Teraźniejszość" (HiT) został wycofany dla uczniów rozpoczynających naukę w klasach i szkół ponadpodstawowych od 1 września 2024 roku. Od 1 września 2025 roku oficjalnie zastąpi go "Edukacja Obywatelska" - dla uczniów rozpoczynających naukę w pierwszej klasie szkoły ponadpodstawowej.

Głównym celem "Edukacji Obywatelskiej" jest właśnie kształtowanie świadomego i aktywnego obywatela, który rozumie zasady funkcjonowania państwa demokratycznego, swoje prawa i obowiązki, a także potrafi angażować się w życie społeczne i polityczne. Przedmiot ten ma skupiać się na praktycznych aspektach funkcjonowania społeczeństwa i państwa, rozwijając jednocześnie umiejętności krytycznego myślenia i analizowania informacji.

Zmiany w Karcie Nauczyciela. Doradcy zawodowi w szkołach

Reklama

Od 1 września 2025 roku Karta Nauczyciela przejdzie szereg modyfikacji, które mają na celu usprawnienie funkcjonowania polskiego szkolnictwa oraz doprecyzowanie statusu zawodowego pedagogów. Wśród najważniejszych zmian warto wymienić wprowadzenie doradców zawodowych na stałe do grona specjalistów zatrudnionych w szkołach. To posunięcie ma na celu znaczące wzmocnienie wsparcia dla uczniów w kluczowym momencie ich życia, jakim jest wybór dalszej ścieżki edukacyjnej i zawodowej.

Ponadto, zasady zatrudniania nauczycieli początkujących na czas określony zostaną doprecyzowane, a sam okres takiego zatrudnienia ulegnie skróceniu do jednego roku szkolnego, zamiast dotychczasowych dwóch. Nowe przepisy zajmą się również uregulowaniem kwestii wynagrodzenia za niezrealizowane godziny ponadwymiarowe, precyzując przypadki, w których nauczyciele zachowają lub utracą prawo do tych świadczeń. Ostatnią, lecz równie istotną zmianą, jest ujednolicenie zasad przyznawania nagród jubileuszowych, które od teraz będą zgodne z regulacjami obowiązującymi dla pracowników samorządowych, co ma zapewnić większą spójność w systemie wynagradzania.

Nowa rola kuratora oświaty. Większa autonomia dla organów prowadzących

Od 1 września 2025 roku w polskim systemie edukacji wejdzie w życie istotna zmiana dotycząca nadzoru pedagogicznego, która wpłynie na proces zatwierdzania arkuszy organizacji publicznych szkół i placówek. Dotychczasowa rola kuratora oświaty w tym procesie zostanie ograniczona.

W efekcie tych zmian, arkusze organizacji będą zatwierdzane wyłącznie przez organ prowadzący, czyli najczęściej przez samorządy lokalne. To posunięcie ma na celu znaczące usprawnienie procesów administracyjnych w oświacie, skracając ścieżkę biurokratyczną i przyspieszając podejmowanie decyzji na poziomie lokalnym. Organ prowadzący, jako podmiot bezpośrednio odpowiedzialny za funkcjonowanie danej placówki, zyska większą autonomię w kształtowaniu jej struktury i organizacji.

Mimo tego ograniczenia, kurator oświaty nie straci całkowicie swoich uprawnień w obszarze nadzoru. Nadal będzie dysponował możliwością tworzenia narzędzi nadzoru pedagogicznego. Oznacza to, że jego rola ewoluuje w kierunku strategicznego kształtowania standardów i wytycznych dla jakości edukacji, zamiast bezpośredniego angażowania się w szczegółowe aspekty administracyjne poszczególnych szkół. Taka zmiana ma przyczynić się do bardziej efektywnego i elastycznego zarządzania systemem oświaty na różnych szczeblach.

Rok szkolny 2025/2026 przyniesie znaczące zmiany w programach nauczania (szczególnie w zakresie wiedzy o społeczeństwie i zdrowia), a także modyfikacje wpływające na status nauczycieli i funkcjonowanie placówek oświatowych.