Od 6 maja 2025 roku jednostki samorządu terytorialnego mogą ubiegać się o dofinansowanie w ramach rządowego programu „Mała szkoła – wsparcie publicznych szkół podstawowych prowadzonych przez JST”. Program zakłada pomoc finansową dla małych placówek, w których uczy się mniej niż 70 uczniów. Gminy mogą otrzymać nawet 500 tys. zł na inwestycje w infrastrukturę lub wyposażenie szkół. Ministerstwo przeznaczyło na ten cel 50 mln zł. Nabór trwa tylko do 23 maja.
Kto może otrzymać dotację? Warunki dla szkół i gmin
Od wtorku, 6 maja jednostki samorządu terytorialnego prowadzące małe publiczne szkoły podstawowe mogą ubiegać się o finansowe wsparcie w ramach nowego programu inwestycyjnego MEN. Budżet programu wynosi 50 mln zł.
„Mała szkoła – wsparcie publicznych szkół podstawowych prowadzonych przez jednostki samorządu terytorialnego” to nowy program inwestycyjny ministra edukacji. Wsparcie ma być odpowiedzią na problemy, z którymi borykają się obecnie małe szkoły publiczne. Adresatami programu są placówki, w których uczy się mniej niż 70 uczniów.
O dofinansowanie mogą ubiegać się gminy prowadzące publiczne szkoły podstawowe, które:
- liczą nie więcej niż 70 uczniów na dzień uruchomienia programu;
- mają wskaźnik zamożności nie wyższy niż 4800 zł.
Program nie obejmuje szkół specjalnych, sportowych, artystycznych ani szkół przy zakładach karnych czy poprawczych.
Ile wynosi dofinansowanie i a co można je przeznaczyć środki?
Wartość dotacji wynosi od 50 000 zł do 500 000 zł, przy czym wymagany jest wkład własny w wysokości co najmniej 50 proc. kosztów inwestycji. Dotacja nie może przekroczyć połowy całkowitych kosztów realizacji inwestycji.
Samorządy będą mogły spożytkować pieniądze w trzech obszarach:
- na budowę obiektu szkolnego,
- dostosowanie już istniejącego budynku lub
- zakup potrzebnego wyposażenia.
Jakie są warunki zgłoszenia do programu i kiedy złożyć wniosek
Ministerstwo Edukacji Narodowej przedstawiło następujące warunki udziału i rozliczenia w ramach programu:
- inwestycja musi być rozpoczęta najpóźniej 1 stycznia 2025 roku (dotyczy budowy lub dostosowania obiektów);
- inwestycja musi zostać zakończona do 31 grudnia 2025 r. (dotyczy wszystkich możliwych działań - budowy, dostosowania obiektów, zakupu wyposażenia);
- wnioskodawca musi zapewnić trwałość inwestycji przez minimum 5 lat;
- w ramach programu można złożyć tylko jeden wniosek na jedną szkołę podstawową.
Jednostki samorządu terytorialnego mogą składać wnioski od 6 maja 2025 roku do 23 maja 2025 roku.