Od 6 maja 2025 roku jednostki samorządu terytorialnego mogą ubiegać się o dofinansowanie w ramach rządowego programu „Mała szkoła – wsparcie publicznych szkół podstawowych prowadzonych przez JST”. Program zakłada pomoc finansową dla małych placówek, w których uczy się mniej niż 70 uczniów. Gminy mogą otrzymać nawet 500 tys. zł na inwestycje w infrastrukturę lub wyposażenie szkół. Ministerstwo przeznaczyło na ten cel 50 mln zł. Nabór trwa tylko do 23 maja.

Kto może otrzymać dotację? Warunki dla szkół i gmin

Od wtorku, 6 maja jednostki samorządu terytorialnego prowadzące małe publiczne szkoły podstawowe mogą ubiegać się o finansowe wsparcie w ramach nowego programu inwestycyjnego MEN. Budżet programu wynosi 50 mln zł.

Reklama

„Mała szkoła – wsparcie publicznych szkół podstawowych prowadzonych przez jednostki samorządu terytorialnego” to nowy program inwestycyjny ministra edukacji. Wsparcie ma być odpowiedzią na problemy, z którymi borykają się obecnie małe szkoły publiczne. Adresatami programu są placówki, w których uczy się mniej niż 70 uczniów.

Reklama

O dofinansowanie mogą ubiegać się gminy prowadzące publiczne szkoły podstawowe, które:

  • liczą nie więcej niż 70 uczniów na dzień uruchomienia programu;
  • mają wskaźnik zamożności nie wyższy niż 4800 zł.

Program nie obejmuje szkół specjalnych, sportowych, artystycznych ani szkół przy zakładach karnych czy poprawczych.

Ile wynosi dofinansowanie i a co można je przeznaczyć środki?

Wartość dotacji wynosi od 50 000 zł do 500 000 zł, przy czym wymagany jest wkład własny w wysokości co najmniej 50 proc. kosztów inwestycji. Dotacja nie może przekroczyć połowy całkowitych kosztów realizacji inwestycji.

Samorządy będą mogły spożytkować pieniądze w trzech obszarach:

  • na budowę obiektu szkolnego,
  • dostosowanie już istniejącego budynku lub
  • zakup potrzebnego wyposażenia.

Jakie są warunki zgłoszenia do programu i kiedy złożyć wniosek

Ministerstwo Edukacji Narodowej przedstawiło następujące warunki udziału i rozliczenia w ramach programu:

  • inwestycja musi być rozpoczęta najpóźniej 1 stycznia 2025 roku (dotyczy budowy lub dostosowania obiektów);
  • inwestycja musi zostać zakończona do 31 grudnia 2025 r. (dotyczy wszystkich możliwych działań - budowy, dostosowania obiektów, zakupu wyposażenia);
  • wnioskodawca musi zapewnić trwałość inwestycji przez minimum 5 lat;
  • w ramach programu można złożyć tylko jeden wniosek na jedną szkołę podstawową.

Jednostki samorządu terytorialnego mogą składać wnioski od 6 maja 2025 roku do 23 maja 2025 roku.