Katarzyna Matusik-Lipiec poruszyła w interpelacji problem dodatków za wychowawstwo w szkołach. Cytuje opinie nauczycieli, według których te dodatki są zbyt niskie. Posłanka chciała się dowiedzieć, czy Ministerstwo Edukacji Narodowej planuje zmiany prawne, które zwiększyłyby minimalną wysokość dodatku dla wychowawców?

Jeśli tak, to kiedy i jakie skutki finansowe dla budżetu państwa generowałaby tego typu zmiana? "W gestii samorządów pozostają kwestie ustalania wysokości wspomnianych dodatków. W związku z trudną sytuacją finansową samorządów bardzo często przyznawane są dodatki w minimalnej dopuszczalnej przepisami prawa wysokości" – zauważa posłanka. Dodaje, że nauczycielki i nauczyciele od dawna sygnalizują "problem związany z nieadekwatnymi do zakresu obowiązków stawkami dodatków za wychowawstwo".

Wyższy dodatek za wychowawstwo?

Jak podaje StrefaEdukacji.pl, Ministerstwo Edukacji Narodowej potwierdziło, że podwyższenie minimalnej stawki dodatku z tytułu sprawowania funkcji wychowawcy klasy jest jedną z kwestii, które będą brane pod uwagę w dalszych pracach nad poprawą warunków pracy nauczycieli. Obecnie dodatek ten wynosi minimum 300 zł, jednak niektóre samorządy mogą przyznawać kwoty wyższe.

Reklama

"Podwyższenie minimalnej stawki dodatku z tytułu sprawowania funkcji wychowawcy klasy będzie rozważane w dalszych pracach nad poprawą warunków pracy nauczycieli" – poinformował posłankę wiceminister edukacji Henryk Kiepura. Wyjaśnił, że skutki finansowe takiego działania będą możliwe do oszacowania po określeniu podwyżki.

Reklama

Dodatek dla nauczycieli określają samorządy

MEN przypomniało, że wysokość dodatku za wychowawstwo określają organy prowadzące szkoły, czyli w większości przypadków samorządy. Do nich należy ustalenie szczegółowych warunków przyznawania tego świadczenia. W 2019 roku rząd ustalił minimalną stawkę, aby zapobiec znacznym różnicom w wysokości dodatku pomiędzy poszczególnymi gminami. Wiceminister edukacji przypomniał również, że nauczyciele bez względu na pełnioną funkcję, mogą korzystać z wielu systemowych mechanizmów wspierających ich rozwój zawodowy, np. z dofinansowanego doskonalenia zawodowego, w tym studiów podyplomowych.