Egzamin ósmoklasisty 2025 z matematyki rozpocznie się w środę, 14 maja 2025 roku, o godzinie 9:00. Uczniowie będą mieli do dyspozycji 125 minut (2 godziny i 5 minut) na rozwiązanie całego arkusza egzaminacyjnego.
Egzamin ósmoklasisty 2025. Matematyka
Arkusz egzaminacyjny z matematyki składać się będzie z 20–21 zadań, które będą podzielone na dwie główne części:
- 14-15 zadań zamkniętych. Każda poprawna odpowiedź będzie warta 1 punkt. Zaliczenie tej części egzaminu obejmie około 50 proc. całkowitej punktacji.
- 5-6 zadań otwartych. Będą to zadania, w których uczeń samodzielnie formułuje odpowiedź. Oceniane będą na 2–3 punkty za poprawne rozwiązanie. Ta część egzaminu ósmoklasisty 2025 stanowić będzie pozostałe 50 proc. przewidzianej punktacji.
Łącznie zdający będzie mógł uzyskać 30 punktów co stanowić będzie maksymalny wynik na egzaminie.
Jednocześnie warto pamiętać, że egzamin ósmoklasisty 2025nie ma ustalonego progu punktowego, od którego uczniowie zdawaliby lub niezdawaliby egzaminu. Egzaminu ósmoklasisty nie można nie zdać. Mimo to, udział w egzaminie jest obowiązkowy, a uzyskane wyniki mają znaczenie przy rekrutacji do szkół średnich.
Egzamin ósmoklasisty 2025. Zakres materiału i wymagania egzaminacyjne
Egzamin ma na celu sprawdzenie umiejętności i wiedzy nabytej przez uczniów w trakcie całej nauki w szkole podstawowej.
Zadania egzaminacyjne obejmują następujące obszary:
- Sprawność rachunkowa, czyli wykonywanie nieskomplikowanych obliczeń w pamięci lub pisemnie oraz wykorzystanie tych umiejętności w sytuacjach praktycznych. Weryfikowanie i interpretowanie otrzymanych wyników oraz ocena sensowności rozwiązania.
- Wykorzystanie i tworzenie informacji. Odczytywanie i interpretowanie danych przedstawionych w różnej formie oraz ich przetwarzanie. Interpretowanie i tworzenie tekstów o charakterze matematycznym oraz graficzne przedstawianie danych. Używanie języka matematycznego do opisu rozumowania i uzyskanych wyników.
- Wykorzystanie i interpretowanie reprezentacji. Używanie prostych, dobrze znanych obiektów matematycznych, interpretowanie pojęć matematycznych i operowanie obiektami matematycznymi. Dobieranie modelu matematycznego do prostej sytuacji oraz budowanie go w różnych kontekstach, także w kontekście praktycznym.
- Rozumowanie i argumentacja. Przeprowadzanie prostego rozumowania, podawanie argumentów uzasadniających poprawność rozumowania, rozróżnianie dowodu od przykładu. Dostrzeganie regularności, podobieństw oraz analogii i formułowanie wniosków na ich podstawie. Stosowanie strategii wynikającej z treści zadania, tworzenie strategii rozwiązania problemu, również w rozwiązaniach wieloetapowych oraz w takich, które wymagają umiejętności łączenia wiedzy z różnych działów matematyki.
Egzamin ósmoklasisty 2025. Matematyka. Zmiany
W ramach egzaminu 2025 rozszerzono zakres wielu umiejętności, a niektóre zagadnienia, na przykład symetrie oraz obliczenia dotyczące okręgów, zostały wprowadzone jako obowiązkowe – co może być niespodzianką dla uczniów.
Poniżej kluczowe zmiany w wymaganym materiale:
- Liczby naturalne i systemy liczbowe. Uczniowie będą zobligowani do przeliczania liczb między systemem rzymskim a dziesiętnym. Aby sprostać temu zadaniu, będzie trzeba dogłębnie rozumieć oba systemy oraz potrafić swobodnie przeliczać liczby do wartości 3000. Dodatkowo, zadania będą wymagały obliczenia największego wspólnego dzielnika (NWD) oraz najmniejszej wspólnej wielokrotności (NWW) przy wykorzystaniu rozkładu na czynniki.
- Liczby całkowite i wartość bezwzględna. Na egzaminie pojawią się zadania, które sprawdzają umiejętność stosowania liczb ujemnych w praktycznych sytuacjach codziennych. Uczniowie będą również musieli obliczać wartość bezwzględną, co umożliwia lepsze zrozumienie operacji na liczbach zarówno dodatnich, jak i ujemnych.
- Ułamki i ich zastosowanie. Uczniowie będą musieli określić całą liczbę na podstawie danej części, obliczyć wartości wyrażeń arytmetycznych zawierających różne typy liczb oraz stosować ułamki w zadaniach związanych z procentami i proporcjami.
- Okręgi i koła. Tu uczniowie będą musieli obliczyć długość obwodu oraz pole powierzchni koła. Ponadto, zadania mogą wymagać wyznaczenia promienia lub średnicy na podstawie znanych wartości, co wymaga opanowania odpowiednich wzorów i umiejętności ich praktycznego zastosowania.
- Symetrie. Uczniowie będą musieli rozpoznawać symetralną odcinka oraz dwusieczną kąta, a następnie stosować te pojęcia w rozwiązywaniu różnorodnych problemów geometrycznych.
- Pierwiastki i notacja wykładnicza. W ramach egzaminu ósmoklasisty 2025 uczniowie będą musieli nie tylko obliczać pierwiastki, ale również wykonywać działania na wyrażeniach z pierwiastkami. Dodatkowo, opanowanie notacji wykładniczej stanie się niezbędnym elementem przy zgłębianiu bardziej zaawansowanych zagadnień matematycznych.
- Geometria płaska i przestrzenna. W obszarze geometrii płaskiej i przestrzennej uczniowie będą musieli poznać bardziej złożone własności figur, takie jak przystawalność trójkątów oraz cechy prostych równoległych, w tym kąty odpowiadające i naprzemianległe. Nowym wymaganiem będzie także umiejętność przeprowadzania prostych dowodów geometrycznych.
- Statystyka opisowa i wykresy. Nowością jest tu zagadnienie statystyki opisowej. Uczniowie będą mieli za zadanie tworzenie oraz analizowanie różnych typów wykresów, takich jak słupkowe, kołowe i liniowe. Interpretacja danych przedstawionych w formie graficznej pomoże rozwijać umiejętności analizy i prezentacji informacji.
Dozwolone materiały podczas egzaminu
Podczas egzaminu z matematyki uczniowie mogą korzystać z następujących przyborów:
- Długopis lub pióro. Konieczne jest, aby miały czarny tusz lub atrament.
- Linijka. W przeciwieństwie do innych egzaminów linijka na egzaminie z matematyki jest dozwolona.
Zabronione jest natomiast korzystanie z kalkulatora oraz innych urządzeń telekomunikacyjnych.