Jak podaje warszawawpigulce.pl, obowiązujące regulacje prawne umożliwiają zawieszenie zajęć dydaktycznych w szkołach w sytuacjach ekstremalnych warunków atmosferycznych, z naciskiem na niskie temperatury. Rozporządzenie MEN upoważnia dyrektorów szkół do odwołania zajęć, gdy panujące mrozy zagrażają zdrowiu uczniów i pracowników szkoły. Decyzje w tej materii podejmowane są indywidualnie przez dyrektorów, z uwzględnieniem specyfiki lokalnych warunków pogodowych oraz rodzaju placówki oświatowej.
Obserwuj kanał Dziennik.pl na WhatsAppie
Kiedy należy odwołać zajęcia w szkołach?
Zgodnie z wytycznymi MEN, zajęcia w szkole należy odwołać, gdy temperatura w pomieszczeniach dydaktycznych spada poniżej 18 stopni Celsjusza, co jest uznane za minimalny poziom komfortu termicznego. Dodatkowo, przy utrzymujących się mrozach rzędu -15 stopni Celsjusza lub niższych, szkoły mogą zawiesić zajęcia, szczególnie w przypadku placówek z usterkami systemów grzewczych lub położonych w obszarach o utrudnionym dojeździe.
Dyrektorzy szkół posiadają szerokie kompetencje w zakresie podejmowania decyzji o zawieszeniu zajęć dydaktycznych w przypadku ekstremalnych warunków atmosferycznych, w szczególności przy utrzymujących się niskich temperaturach zewnętrznych, które uniemożliwiają zapewnienie odpowiednich warunków cieplnych w pomieszczeniach szkolnych. W przypadku podjęcia decyzji o zamknięciu szkoły, dyrektor zobowiązany jest poinformować rodziców i uczniów o takiej sytuacji oraz zorganizować alternatywne formy realizacji procesu dydaktycznego, takie jak zadania domowe lub zajęcia prowadzone z wykorzystaniem technologii informacyjno-komunikacyjnych.
Organizacja pracy szkół w przypadku ekstremalnych upałów
Obecnie obowiązujące przepisy prawa oświatowego w Polsce nie zawierają precyzyjnych regulacji dotyczących organizacji pracy szkół w sytuacjach ekstremalnych upałów. Brak jasnych wytycznych generuje niepewność zarówno wśród dyrektorów szkół, jak i nauczycieli, którzy w takich przypadkach często zmuszeni są podejmować samodzielne decyzje. Proponowane zmiany mają na celu wprowadzenie większej elastyczności w organizacji procesu dydaktycznego, umożliwiając m.in. odwołanie zajęć lub zmianę ich formy w zależności od panujących warunków atmosferycznych. Minister Nowacka podkreśliła, że głównym celem tych działań jest zapewnienie uczniom i nauczycielom bezpiecznych warunków nauki, które wpływają na jakość kształcenia.
Bezpieczeństwo uczniów w szkołach
Z uwagi na coraz częstsze i intensywniejsze fale upałów, Ministerstwo Edukacji Narodowej podjęło decyzję o przyspieszeniu prac nad nowymi przepisami dotyczącymi bezpieczeństwa uczniów w szkołach. Eksperci podkreślają, że ochrona zdrowia dzieci nie może czekać, dlatego wprowadzenie odpowiednich regulacji przed kolejnym okresem letnim jest niezbędne. Współpraca MEN z innymi resortami ma na celu opracowanie kompleksowych rozwiązań, które pozwolą szkołom skutecznie dostosować się do zmieniających się warunków klimatycznych.
Polecamy miesięczną subskrypcję cyfrową DGP - Pakiet Premium