JWST ostatnio odkrył niezwykle jasne galaktyki, które powstały krótko po Wielkim Wybuchu. Te obiekty, zdumiewająco szybko dojrzewające, stawiają pod znakiem zapytania dotychczasowe teorie dotyczące formowania się gwiazd i galaktyk.

Znaleziska te sugerują, że procesy wczesnego wszechświata były bardziej skomplikowane, niż wcześniej przypuszczano, a szybkie dojrzewanie galaktyk może być kluczem do zrozumienia ewolucji wszechświata.

Wszechświat jest starszy niż myśleliśmy? Najnowsze odkrycie Webba kwestionuje dotychczasowe teorie

Dzięki potężnym możliwościom spektroskopii, JWST pozwala naukowcom na dogłębną analizę promieniowania elektromagnetycznego, co dostarcza informacji o składzie i właściwościach odległych galaktyk. To kluczowe narzędzie w badaniach nad kosmologią, które może zarówno potwierdzać, jak i podważać dotychczasowe założenia dotyczące struktury i ewolucji wszechświata.

Obecnie obowiązujący standardowy model kosmologiczny, znany jako ΛCDM, opisuje wszechświat jako składający się z materii zwykłej, ciemnej materii i ciemnej energii. Te składniki, według teorii, razem kształtują rozwój wszechświata. Odkrycia JWST mogą jednak wymagać przemyślenia i ewentualnej modyfikacji tego modelu.

Najdalsze zakątki wszechświata

Jednym z najbardziej fascynujących odkryć teleskopu Jamesa Webba jest galaktyka JADES-GS-z14-0, obecnie uważana za najdalszą znaną galaktykę. Jej obraz, pochodzący z czasów krótko po Wielkim Wybuchu, dostarcza cennych informacji na temat wczesnych etapów formowania się gwiazd. Jaśniejsze galaktyki, takie jak ta, mogą zawierać więcej gwiazd i mieć większą masę, co zmusza naukowców do ponownego przemyślenia teorii, które zakładały, że dojrzewanie galaktyk wymagało więcej czasu.

Złożone procesy kosmiczne

JWST umożliwia także badanie złożonych procesów, które zachodzą w galaktykach, prowadzących do narodzin gwiazd. Wiele czynników, takich jak supernowe, wiatry gwiazdowe i aktywne jądra galaktyk (AGN), wpływa na temperaturę gazów, a tym samym na tempo formowania się gwiazd. Te skomplikowane procesy nadal stanowią zagadkę dla naukowców, ale dzięki teleskopowi Jamesa Webba możliwe jest głębsze zrozumienie tych mechanizmów.

Najnowsze odkrycia Webba . Nowe teorie kosmologiczne

Odkrycia JWST mogą nie tylko zmienić naszą wiedzę o początkach wszechświata, ale także wpłynąć na rozwój nowych teorii kosmologicznych. Naukowcy rozważają możliwość istnienia wczesnej ciemnej energii lub innych nieznanych jeszcze czynników, które mogłyby tłumaczyć intensywne formowanie się gwiazd w tak wczesnym etapie wszechświata.

Źródło: Komputer Świat, PAP, Media