Egzamin ósmoklasisty z języka angielskiego w 2024 roku odbędzie się nie pod koniec maja, ale już w połowie miesiąca. Czasu na przygotowanie jest więc coraz mniej – warto wobec tego zapoznać się z zagadnieniami, które mogą pojawić się na egzaminie ósmoklasisty z języka angielskiego udostępnionymi przez Centralną Komisję Egzaminacyjną.

Reklama

Kiedy odbędzie się egzamin ósmoklasisty z języka angielskiego w 2024 roku?

W tym roku ósmoklasiści przystąpią do egzaminu kończącego szkołę podstawową w czwartek, 16 maja. Egzamin rozpocznie się o godz. 9.00 i potrwa 90 minut. Jak wygląda egzamin ósmoklasisty z języka angielskiego? Składa się on z ok. 45 – 55 zadań, za które łącznie uczeń może otrzymać 55 punktów. Co istotne, nie da się nie zdać egzaminu ósmoklasisty. Nie został określony próg, który by o tym decydował.

Jakie umiejętności warto poćwiczyć przed egzaminem? M.in. rozumienie ze słuchu, czytanie ze zrozumieniem i tworzenie pisemnych form wypowiedzi. Oto zagadnienia udostępnione przez CKE.

Reklama

Egzamin 8-klasisty z języka angielskiego. Zagadnienia

Centralna Komisja Egzaminacyjna wyszczególnia ogólne oraz szczegółowe wymagania egzaminacyjne. Wśród wymagań tzw. ogólnych są:

  • Znajomość środków językowych - uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych.
  • Rozumienie wypowiedzi - uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka, a także proste wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
  • Tworzenie wypowiedzi - uczeń samodzielnie formułuje krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
  • Reagowanie na wypowiedzi - uczeń uczestniczy w rozmowie i w typowych sytuacjach reaguje w sposób zrozumiały, adekwatnie do sytuacji komunikacyjnej, w formie prostego tekstu, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
  • Przetwarzanie wypowiedzi - uczeń zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.

Egzamin ósmoklasisty 2024. Szczegółowe wymagania

Centralna Komisja Egzaminacyjna wymienia także szczegółowe wymagania i zakres materiału, które powinien opanować uczeń przystępujący do egzaminu ósmoklasisty. Oto one:

I. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:

  • człowiek (np. dane personalne, wygląd zewnętrzny, cechy charakteru, rzeczy osobiste, uczucia i emocje, umiejętności i zainteresowania);
  • miejsce zamieszkania (np. dom i jego okolica, pomieszczenia i wyposażenie domu, prace domowe);
  • edukacja (np. szkoła i jej pomieszczenia, przedmioty nauczania, uczenie się, przybory szkolne, życie szkoły, zajęcia pozalekcyjne);
  • praca (np. popularne zawody i związane z nimi czynności i obowiązki, miejsce pracy);
  • życie prywatne (np. rodzina, znajomi i przyjaciele, czynności życia codziennego, określanie czasu, formy spędzania czasu wolnego, święta i uroczystości, problemy);
  • żywienie (np. artykuły spożywcze, posiłki i ich przygotowywanie, lokale gastronomiczne);
  • zakupy i usługi (np. rodzaje sklepów, towary i ich cechy, sprzedawanie i kupowanie, wymiana i zwrot towaru, promocje, korzystanie z usług);
  • podróżowanie i turystyka (np. środki transportu i korzystanie z nich, orientacja w terenie, baza noclegowa, wycieczki, zwiedzanie);
  • kultura (np. uczestnictwo w kulturze, tradycje i zwyczaje, media);
  • sport (np. dyscypliny sportu, sprzęt sportowy, obiekty sportowe, imprezy sportowe, uprawianie sportu);
  • zdrowie (np. tryb życia, samopoczucie, choroby, ich objawy i leczenie);
  • nauka i technika (np. wynalazki, korzystanie z podstawowych urządzeń technicznych i technologii informacyjno-komunikacyjnych);
  • świat przyrody (np. pogoda, pory roku, rośliny i zwierzęta, krajobraz, ochrona środowiska naturalnego).

II. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:

  • reaguje na polecenia;
  • określa główną myśl wypowiedzi lub fragmentu wypowiedzi;
  • określa intencje nadawcy/autora wypowiedzi;
  • określa kontekst wypowiedzi (np. formę, czas, miejsce, sytuację, uczestników);
  • znajduje w wypowiedzi określone informacje.

III. Uczeń rozumie proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e-maile, SMS-y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):

  • określa główną myśl tekstu lub fragmentu tekstu;
  • określa intencje nadawcy/autora tekstu;
  • określa kontekst wypowiedzi (np. nadawcę, odbiorcę, formę tekstu, czas, miejsce, sytuację);
  • znajduje w tekście określone informacje;
  • rozpoznaje związki między poszczególnymi częściami tekstu.

IV. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. wiadomość, e-mail, wpis na blogu):

  • opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
  • opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
  • przedstawia fakty z przeszłości i teraźniejszości;
  • przedstawia intencje, marzenia, nadzieje i plany na przyszłość;
  • opisuje upodobania;
  • wyraża i uzasadnia swoje opinie, przedstawia opinie innych osób;
  • wyraża uczucia i emocje.

V. Uczeń reaguje w typowych sytuacjach:

  • przedstawia siebie i inne osoby;
  • nawiązuje kontakty towarzyskie; rozpoczyna, prowadzi i kończy rozmowę;
  • podtrzymuje rozmowę w przypadku trudności w jej przebiegu (np. prosi o wyjaśnienie, powtórzenie, sprecyzowanie; upewnia się, że rozmówca zrozumiał jego wypowiedź);
  • uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia (np. wypełnia formularz/ankietę);
  • wyraża swoje opinie, pyta o opinie, zgadza się lub nie zgadza się z opiniami;
  • wyraża swoje upodobania, intencje i pragnienia, pyta o upodobania, intencje i pragnienia innych osób;
  • składa gratulacje, odpowiada na gratulacje;
  • zaprasza i odpowiada na zaproszenie;
  • proponuje, przyjmuje i odrzuca propozycje, zachęca;
  • prosi o radę i udziela rady;
  • pyta o pozwolenie, udziela i odmawia pozwolenia;
  • ostrzega, nakazuje, zakazuje, instruuje;
  • wyraża prośbę oraz zgodę lub odmowę spełnienia prośby;
  • wyraża uczucia i emocje (np. radość, smutek, niezadowolenie, zdziwienie, nadzieję, obawę);
  • stosuje zwroty i formy grzecznościowe.

VI. Uczeń przetwarza prosty tekst pisemnie:

  • przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. wykresach, mapach, symbolach, piktogramach);
  • przekazuje w języku obcym nowożytnym lub polskim informacje sformułowane w tym języku obcym;
  • przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje sformułowane w języku polskim.

VII. Uczeń posiada:

  • podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym, oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;
  • świadomość związku między kulturą własną i obcą oraz wrażliwość międzykulturową.

VIII. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. poprawianie błędów).

IX. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, zastępowanie innym wyrazem, opis, wykorzystywanie środków niewerbalnych).

X. Uczeń posiada świadomość językową (np. podobieństw i różnic między językami).

Zakres struktur gramatycznych wymaganych na egzaminie ósmoklasisty

CZASOWNIK

  • Bezokolicznik i formy osobowe, np. to work, works
  • Czasowniki posiłkowe, np. be, do
  • Czasowniki modalne
  • Tryb rozkazujący, np. Come here! Don’t touch that!
  • Czasowniki regularne i nieregularne, np. work – worked – worked; do – did – done
  • Imiesłów czynny i bierny, np. speaking, spoken
  • Czasowniki wyrażające stany, np. I want to be a singer. I believe you are right. I see what
  • Czasowniki złożone (phrasal verbs), np. get up, break down, look for
  • Czasy gramatyczne: Present Simple, Present Continuous, Present Perfect, Past Simple, Past Continuous, Future Simple
  • Konstrukcja "be going to"
  • Konstrukcja "have to"
  • Konstrukcja "would like to"

RZECZOWNIK

  • Rzeczowniki policzalne i niepoliczalne, np. a cat, rice, information, money
  • Liczba mnoga regularna i nieregularna, np. a dog – dogs, a woman – women
  • Forma dzierżawcza, np. the manager’s office, the colour of her eyes
  • Rzeczowniki złożone, np. a washing machine, toothpaste, sister-in-law

PRZEDIMEK

  • Przedimek nieokreślony, np. a cup, an animal
  • Przedimek określony, np. the sun, the USA
  • Przedimek zerowy, np. dinner

PRZYMIOTNIK

  • Stopniowanie regularne i nieregularne używane do porównań w stopniu równym, wyższym i najwyższym, np. big – bigger – the biggest, expensive – more expensive – the most expensive, good – better – the best ; She is as tall as her father.
  • Użycie so, such, how i what z przymiotnikami, np. She is such a nice girl. How nice!
  • Przymiotniki dzierżawcze, np. my, his, our

PRZYSŁÓWEK

  • Stopniowanie regularne i nieregularne
  • Przysłówki too i enough, np. (not) sweet enough, too large
  • Miejsce przysłówka w zdaniu, np. She often goes to the cinema. They are always late. Do it quickly!

ZAIMEK

  • Zaimki osobowe w formie podmiotu, np. I, we i w formie dopełnienia, np. me, them
  • Zaimki dzierżawcze, np. mine, yours, ours
  • Zaimki zwrotne, np. myself, yourself, ourselves
  • Zaimki wskazujące, np. this, those
  • Zaimki pytające, np. who, what, which
  • Zaimki względne, np. who, which, that
  • Zaimki nieokreślone, np. some, any, much, many, no, (a) few, (a) little, other, another
  • Zaimek bezosobowy you
  • Zaimki one / ones w zdaniach typu I will take the green one / ones.

LICZEBNIK

  • Liczebniki główne, np. one, a thousand
  • Liczebniki porządkowe, np. the first, the twenty-fourth

PRZYIMEK

  • Przyimki określające miejsce, kierunek, odległość, np. in London, to school
  • Przyimki określające czas, np. on Monday, in July, at night
  • Przyimki sposobu, np. by bus, with a pen
  • Przyimki po niektórych czasownikach i przymiotnikach, np. think of, interested in

SPÓJNIK

Spójniki, np. and, or, because, if, while, before, so

SKŁADNIA

  • Zdania twierdzące, przeczące i pytające w czasach: Present Simple, Present Continuous, Present Perfect, Past Simple, Past Continuous, Future Simple
  • Zdania z podmiotem it, np. It rained heavily last night
  • Zdania z podmiotem there, np. There is a new restaurant in King Street. There were clouds in the sky. There will be twenty people at the party.
  • Zdania z dwoma dopełnieniami, np. Yesterday I bought my grandma a nice present.
  • Zdania w stronie biernej w czasach: Present Simple, Past Simple, Future Simple, np. My car was stolen last night.
  • Zdania współrzędnie złożone, np. My brother was playing football and I was watching cartoons.
  • Zdania podrzędnie złożone: • przydawkowe, np. The man who lives next door is a famous actor. • okolicznikowe – celu, np. I came here to give you this letter. – czasu, np. The phone rang when we were leaving the flat. – miejsca, np. He was sitting where I had left him. – przyczyny, np. She is happy because she won the lottery. – skutku, np. I was tired so I went straight to bed. – warunku (typu 0, I), np. When it is hot, we drink more. If we win the match, we will have a party.
  • Konstrukcje bezokolicznikowe i gerundialne, np. I’m very happy to see you. I enjoy walking but my friends prefer cycling. I’m good at swimming.
  • Zdania wykrzyknikowe, np. What a beautiful room!

Jakie formy pisemne mogą pojawić się na egzaminie ósmoklasisty 2024?

Na egzaminie ósmoklasisty może pojawić się zadanie stworzenia wypowiedzi pisemnej. Wśród nich są wyłącznie takie wypowiedzi pisemne jak e-mail, notatka, ogłoszenie, zaproszenie i wpis na bloga.

W Aneksie do Informatora o egzaminie ósmoklasisty na lata 2023 i 2024 Centralna Komisja Egzaminacyjna informuje, że średni oczekiwany poziom biegłości językowej ucznia przystępującego do egzaminu ósmoklasisty to (w skali ESOKJ) poziom A2. Odpowiada to dawnemu poziomowi pre-intermediate.

Kiedy będą wyniki egzaminu ósmoklasisty 2024?

Wyniki egzaminu ósmoklasisty ogłoszone zostaną 3 lipca 2024 roku. W ubiegłym roku średni wynik egzaminu ósmoklasisty z języka angielskiego wyniósł 66 procent i był niższy od tego w 2022 roku, który wyniósł 67 proc.