- Kiedy odbędzie się egzamin ósmoklasisty z języka angielskiego w 2024 roku?
- Egzamin 8-klasisty z języka angielskiego. Zagadnienia
- Egzamin ósmoklasisty 2024. Szczegółowe wymagania
- Zakres struktur gramatycznych wymaganych na egzaminie ósmoklasisty
- Jakie formy pisemne mogą pojawić się na egzaminie ósmoklasisty 2024?
Egzamin ósmoklasisty z języka angielskiego w 2024 roku odbędzie się nie pod koniec maja, ale już w połowie miesiąca. Czasu na przygotowanie jest więc coraz mniej – warto wobec tego zapoznać się z zagadnieniami, które mogą pojawić się na egzaminie ósmoklasisty z języka angielskiego udostępnionymi przez Centralną Komisję Egzaminacyjną.
Kiedy odbędzie się egzamin ósmoklasisty z języka angielskiego w 2024 roku?
W tym roku ósmoklasiści przystąpią do egzaminu kończącego szkołę podstawową w czwartek, 16 maja. Egzamin rozpocznie się o godz. 9.00 i potrwa 90 minut. Jak wygląda egzamin ósmoklasisty z języka angielskiego? Składa się on z ok. 45 – 55 zadań, za które łącznie uczeń może otrzymać 55 punktów. Co istotne, nie da się nie zdać egzaminu ósmoklasisty. Nie został określony próg, który by o tym decydował.
Jakie umiejętności warto poćwiczyć przed egzaminem? M.in. rozumienie ze słuchu, czytanie ze zrozumieniem i tworzenie pisemnych form wypowiedzi. Oto zagadnienia udostępnione przez CKE.
Egzamin 8-klasisty z języka angielskiego. Zagadnienia
Centralna Komisja Egzaminacyjna wyszczególnia ogólne oraz szczegółowe wymagania egzaminacyjne. Wśród wymagań tzw. ogólnych są:
- Znajomość środków językowych - uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych.
- Rozumienie wypowiedzi - uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka, a także proste wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
- Tworzenie wypowiedzi - uczeń samodzielnie formułuje krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
- Reagowanie na wypowiedzi - uczeń uczestniczy w rozmowie i w typowych sytuacjach reaguje w sposób zrozumiały, adekwatnie do sytuacji komunikacyjnej, w formie prostego tekstu, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
- Przetwarzanie wypowiedzi - uczeń zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
Egzamin ósmoklasisty 2024. Szczegółowe wymagania
Centralna Komisja Egzaminacyjna wymienia także szczegółowe wymagania i zakres materiału, które powinien opanować uczeń przystępujący do egzaminu ósmoklasisty. Oto one:
I. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
- człowiek (np. dane personalne, wygląd zewnętrzny, cechy charakteru, rzeczy osobiste, uczucia i emocje, umiejętności i zainteresowania);
- miejsce zamieszkania (np. dom i jego okolica, pomieszczenia i wyposażenie domu, prace domowe);
- edukacja (np. szkoła i jej pomieszczenia, przedmioty nauczania, uczenie się, przybory szkolne, życie szkoły, zajęcia pozalekcyjne);
- praca (np. popularne zawody i związane z nimi czynności i obowiązki, miejsce pracy);
- życie prywatne (np. rodzina, znajomi i przyjaciele, czynności życia codziennego, określanie czasu, formy spędzania czasu wolnego, święta i uroczystości, problemy);
- żywienie (np. artykuły spożywcze, posiłki i ich przygotowywanie, lokale gastronomiczne);
- zakupy i usługi (np. rodzaje sklepów, towary i ich cechy, sprzedawanie i kupowanie, wymiana i zwrot towaru, promocje, korzystanie z usług);
- podróżowanie i turystyka (np. środki transportu i korzystanie z nich, orientacja w terenie, baza noclegowa, wycieczki, zwiedzanie);
- kultura (np. uczestnictwo w kulturze, tradycje i zwyczaje, media);
- sport (np. dyscypliny sportu, sprzęt sportowy, obiekty sportowe, imprezy sportowe, uprawianie sportu);
- zdrowie (np. tryb życia, samopoczucie, choroby, ich objawy i leczenie);
- nauka i technika (np. wynalazki, korzystanie z podstawowych urządzeń technicznych i technologii informacyjno-komunikacyjnych);
- świat przyrody (np. pogoda, pory roku, rośliny i zwierzęta, krajobraz, ochrona środowiska naturalnego).
II. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
- reaguje na polecenia;
- określa główną myśl wypowiedzi lub fragmentu wypowiedzi;
- określa intencje nadawcy/autora wypowiedzi;
- określa kontekst wypowiedzi (np. formę, czas, miejsce, sytuację, uczestników);
- znajduje w wypowiedzi określone informacje.
III. Uczeń rozumie proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e-maile, SMS-y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
- określa główną myśl tekstu lub fragmentu tekstu;
- określa intencje nadawcy/autora tekstu;
- określa kontekst wypowiedzi (np. nadawcę, odbiorcę, formę tekstu, czas, miejsce, sytuację);
- znajduje w tekście określone informacje;
- rozpoznaje związki między poszczególnymi częściami tekstu.
IV. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. wiadomość, e-mail, wpis na blogu):
- opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
- opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
- przedstawia fakty z przeszłości i teraźniejszości;
- przedstawia intencje, marzenia, nadzieje i plany na przyszłość;
- opisuje upodobania;
- wyraża i uzasadnia swoje opinie, przedstawia opinie innych osób;
- wyraża uczucia i emocje.
V. Uczeń reaguje w typowych sytuacjach:
- przedstawia siebie i inne osoby;
- nawiązuje kontakty towarzyskie; rozpoczyna, prowadzi i kończy rozmowę;
- podtrzymuje rozmowę w przypadku trudności w jej przebiegu (np. prosi o wyjaśnienie, powtórzenie, sprecyzowanie; upewnia się, że rozmówca zrozumiał jego wypowiedź);
- uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia (np. wypełnia formularz/ankietę);
- wyraża swoje opinie, pyta o opinie, zgadza się lub nie zgadza się z opiniami;
- wyraża swoje upodobania, intencje i pragnienia, pyta o upodobania, intencje i pragnienia innych osób;
- składa gratulacje, odpowiada na gratulacje;
- zaprasza i odpowiada na zaproszenie;
- proponuje, przyjmuje i odrzuca propozycje, zachęca;
- prosi o radę i udziela rady;
- pyta o pozwolenie, udziela i odmawia pozwolenia;
- ostrzega, nakazuje, zakazuje, instruuje;
- wyraża prośbę oraz zgodę lub odmowę spełnienia prośby;
- wyraża uczucia i emocje (np. radość, smutek, niezadowolenie, zdziwienie, nadzieję, obawę);
- stosuje zwroty i formy grzecznościowe.
VI. Uczeń przetwarza prosty tekst pisemnie:
- przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. wykresach, mapach, symbolach, piktogramach);
- przekazuje w języku obcym nowożytnym lub polskim informacje sformułowane w tym języku obcym;
- przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje sformułowane w języku polskim.
VII. Uczeń posiada:
- podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym, oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;
- świadomość związku między kulturą własną i obcą oraz wrażliwość międzykulturową.
VIII. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. poprawianie błędów).
IX. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, zastępowanie innym wyrazem, opis, wykorzystywanie środków niewerbalnych).
X. Uczeń posiada świadomość językową (np. podobieństw i różnic między językami).
Zakres struktur gramatycznych wymaganych na egzaminie ósmoklasisty
CZASOWNIK
- Bezokolicznik i formy osobowe, np. to work, works
- Czasowniki posiłkowe, np. be, do
- Czasowniki modalne
- Tryb rozkazujący, np. Come here! Don’t touch that!
- Czasowniki regularne i nieregularne, np. work – worked – worked; do – did – done
- Imiesłów czynny i bierny, np. speaking, spoken
- Czasowniki wyrażające stany, np. I want to be a singer. I believe you are right. I see what
- Czasowniki złożone (phrasal verbs), np. get up, break down, look for
- Czasy gramatyczne: Present Simple, Present Continuous, Present Perfect, Past Simple, Past Continuous, Future Simple
- Konstrukcja "be going to"
- Konstrukcja "have to"
- Konstrukcja "would like to"
RZECZOWNIK
- Rzeczowniki policzalne i niepoliczalne, np. a cat, rice, information, money
- Liczba mnoga regularna i nieregularna, np. a dog – dogs, a woman – women
- Forma dzierżawcza, np. the manager’s office, the colour of her eyes
- Rzeczowniki złożone, np. a washing machine, toothpaste, sister-in-law
PRZEDIMEK
- Przedimek nieokreślony, np. a cup, an animal
- Przedimek określony, np. the sun, the USA
- Przedimek zerowy, np. dinner
PRZYMIOTNIK
- Stopniowanie regularne i nieregularne używane do porównań w stopniu równym, wyższym i najwyższym, np. big – bigger – the biggest, expensive – more expensive – the most expensive, good – better – the best ; She is as tall as her father.
- Użycie so, such, how i what z przymiotnikami, np. She is such a nice girl. How nice!
- Przymiotniki dzierżawcze, np. my, his, our
PRZYSŁÓWEK
- Stopniowanie regularne i nieregularne
- Przysłówki too i enough, np. (not) sweet enough, too large
- Miejsce przysłówka w zdaniu, np. She often goes to the cinema. They are always late. Do it quickly!
ZAIMEK
- Zaimki osobowe w formie podmiotu, np. I, we i w formie dopełnienia, np. me, them
- Zaimki dzierżawcze, np. mine, yours, ours
- Zaimki zwrotne, np. myself, yourself, ourselves
- Zaimki wskazujące, np. this, those
- Zaimki pytające, np. who, what, which
- Zaimki względne, np. who, which, that
- Zaimki nieokreślone, np. some, any, much, many, no, (a) few, (a) little, other, another
- Zaimek bezosobowy you
- Zaimki one / ones w zdaniach typu I will take the green one / ones.
LICZEBNIK
- Liczebniki główne, np. one, a thousand
- Liczebniki porządkowe, np. the first, the twenty-fourth
PRZYIMEK
- Przyimki określające miejsce, kierunek, odległość, np. in London, to school
- Przyimki określające czas, np. on Monday, in July, at night
- Przyimki sposobu, np. by bus, with a pen
- Przyimki po niektórych czasownikach i przymiotnikach, np. think of, interested in
SPÓJNIK
Spójniki, np. and, or, because, if, while, before, so
SKŁADNIA
- Zdania twierdzące, przeczące i pytające w czasach: Present Simple, Present Continuous, Present Perfect, Past Simple, Past Continuous, Future Simple
- Zdania z podmiotem it, np. It rained heavily last night
- Zdania z podmiotem there, np. There is a new restaurant in King Street. There were clouds in the sky. There will be twenty people at the party.
- Zdania z dwoma dopełnieniami, np. Yesterday I bought my grandma a nice present.
- Zdania w stronie biernej w czasach: Present Simple, Past Simple, Future Simple, np. My car was stolen last night.
- Zdania współrzędnie złożone, np. My brother was playing football and I was watching cartoons.
- Zdania podrzędnie złożone: • przydawkowe, np. The man who lives next door is a famous actor. • okolicznikowe – celu, np. I came here to give you this letter. – czasu, np. The phone rang when we were leaving the flat. – miejsca, np. He was sitting where I had left him. – przyczyny, np. She is happy because she won the lottery. – skutku, np. I was tired so I went straight to bed. – warunku (typu 0, I), np. When it is hot, we drink more. If we win the match, we will have a party.
- Konstrukcje bezokolicznikowe i gerundialne, np. I’m very happy to see you. I enjoy walking but my friends prefer cycling. I’m good at swimming.
- Zdania wykrzyknikowe, np. What a beautiful room!
Jakie formy pisemne mogą pojawić się na egzaminie ósmoklasisty 2024?
Na egzaminie ósmoklasisty może pojawić się zadanie stworzenia wypowiedzi pisemnej. Wśród nich są wyłącznie takie wypowiedzi pisemne jak e-mail, notatka, ogłoszenie, zaproszenie i wpis na bloga.
W Aneksie do Informatora o egzaminie ósmoklasisty na lata 2023 i 2024 Centralna Komisja Egzaminacyjna informuje, że średni oczekiwany poziom biegłości językowej ucznia przystępującego do egzaminu ósmoklasisty to (w skali ESOKJ) poziom A2. Odpowiada to dawnemu poziomowi pre-intermediate.
Kiedy będą wyniki egzaminu ósmoklasisty 2024?
Wyniki egzaminu ósmoklasisty ogłoszone zostaną 3 lipca 2024 roku. W ubiegłym roku średni wynik egzaminu ósmoklasisty z języka angielskiego wyniósł 66 procent i był niższy od tego w 2022 roku, który wyniósł 67 proc.