Zwolnienia z WF-u zmorą polskich szkół
Trzech na dziesięciu uczniów nie ćwiczy na WF-ie. Rodzice wypisują usprawiedliwienia nagminnie. Czasami za ich plecami robią to sami uczniowie. Do tego dochodzą zaświadczenia od lekarzy. Jeśli zwolnienie jest uzasadnione i faktycznie wynika z niedyspozycji, nie ma w tym nic złego. Problem zaczyna się wtedy, gdy dziecko dostaje je za każdym razem, gdy nie ma ochoty ćwiczyć.
Zajęcia wychowania fizycznego przez wielu traktowane są jako zbędne. A to błąd. Według specjalistów mają ogromny wpływ na rozwój młodych ludzi.
Zatrważające wyniki badań uczniów w Polsce
Ministerstwo edukacji zaczęło od analizy sytuacji. Wnioski z badań przeprowadzonych przez zespół Akademii Wychowania Fizycznego były zatrważające. W ciągu ostatnich 10 lat wydolność fizyczna uczniów w Polsce pogorszyła się o kilkanaście procent.
Dzieci są cięższe o 2-3 kg. 94 proc. dzieci do 12 lat ma niedostateczny poziom sprawności ruchowej, 88 proc. dzieci z klas I-III nie potrafi wykonać przewrotu w przód, a 57 proc. skakać przez skakankę. Aż 30 proc. dzieci ma zwolnienia z lekcji WF-u.
Plan ministra Czarnka. Koniec ze zwolnieniami z WF-u?
By temu zaradzić, były już zapowiedzi wprowadzenia zakazu wystawienia zwolnień przez lekarzy rodzinnych. Ten plan jednak nie wypalił. Zamiast tego minister Przemysław Czarnek apeluje do rodziców.
"Mamy plan zwalczania tej patologii nadprogramowych zwolnień lekarskich. Musimy przemawiać do rozsądku rodziców. Jeśli dzieci nie będą ćwiczyły, jeśli nie będą uczestniczyły w zajęciach w-f, nie będą się testowały, to będą chore już w okresie dojrzewania” - stwierdził minister Czarnek podczas kongresu „WF z AWF”.
Zachęcić do aktywności fizycznej mają m.in. działania promujące sport wśród młodzieży. We współpracy z AWF prowadzone są szkolenia dla nauczycieli wf-u, powstają sportowe kluby. Planowane jest też wykorzystanie nowoczesnej infrastruktury sportowej.
Jak mówi szef MEiN, przeznaczono już na to 100 mln zł, przeszkolono ponad 30 tys. nauczycieli, powstało też "ponad 30 tys. Sport Klubów w całej Polsce, w ramach których ćwiczy blisko 500 tys. uczniów”. Działania będą kontynuowane.
Cele programu resortu edukacji. "Piątka dla aktywności i zdrowia"
To główne założenia programu:
Jakość:
- Szkolenia dla nauczycieli wf-u i dokształcenie nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej
- Podręcznik, zestawy ćwiczeń, konspekty dla dzieci
- Opracowanie programów pozwalających na włączenie do zajęć uczniów z niepełnosprawnościami i specjalnymi potrzebami.
- Coroczny Kongres z debatami i praktycznymi rozwiązaniami
Innowacyjność:
- Testy „Fundamentalnych Umiejętności Ruchowych w Sporcie”
- Ocena kompetencji zgodnie z koncepcją Alfabetu Ruchowego
- Wdrażanie i promowanie przykładów dobrego działania np. aktywne przerwy strefy ruchu szkolne przestrzenie aktywizujące
- Wykorzystanie nowych technologii np. grywalizacja, aplikacje
- Promowanie nowych rozwiązań, dostosowanych do wieku, płci, zainteresowań
Ciągłość:
- Strategia dla szkół – szkoły z certyfikatem
- Proces kształcenia od alfabetu ruchowego do identyfikacji talentu
- Stały monitoring kondycji fizycznej
- Stały monitoring fundamentalnych umiejętności ruchowych
Celowość:
- Kształtowanie fundamentalnych umiejętności ruchowych (do 12 roku życia)
- Poprawa wskaźników kompetencji ruchowych
- Programy interwencyjne dla dzieci wykazujących niezadowalający poziom umiejętności ruchowych
- Integracja aktywności szkolnych oraz treści nauczania zgodnych koncepcją alfabetu ruchowego
Powszechność:
- Systemowe działania międzyresortowe, holistyczne podejście do problemu
- Kampania społeczna – międzypokoleniowe działania edukacyjne i profilaktyczne mające na celu włączenie do działania członków rodzin i promowanie wspólnej rodzinnej aktywności i kształtowanie świadomości społecznej,
- Aktywny transport – promowanie aktywnej i bezpiecznej drogi do szkoły,
- Zwiększenie udziału dzieci i młodzieży w dodatkowych zajęciach ruchowych, m.in. Sport Klubach,
- Zwiększenie dostępności do sal i obiektów sportowych stwarzanie możliwości dostępu do zajęć ruchowych w miejscach atrakcyjnych w bezpośredniej okolicy zamieszkania,
- Poprawa infrastruktury szkolnej