W tegorocznej edycji Rankingu znalazło się 150 szkół z całej Polski. Są to szkoły, w których świadomość, a przede wszystkim potrzeba kształtowania kompetencji miękkich wśród młodzieży, jest na bardzo wysokim poziomie. Te szkoły doskonale zdają sobie już sprawę, że takie doświadczenie jak zrealizowanie własnego projektu społecznego przez młodego człowieka, umożliwi mu efektywniejszy start w życiu, także zawodowym. Najlepszymi przykładami są: zwycięzca tegorocznego Rankingu - III Liceum Ogólnokształcące im. Piotra Kołodzieja w Siemanowicach Śląskich, które w przyszłości zamierza otworzyć dedykowaną klasę kompetencji przyszłości, a także I Liceum Ogólnokształcące im. Mikołaja Kopernika w Lubinie, w którym w tegorocznej edycji olimpiady Zwolnieni z Teorii, swój własny projekt społeczny zrealizowało ponad 150 uczniów.

Reklama

Według raportu przygotowanego przez World Economic Forum (Future of Jobs Report 2016), w XXI wieku aż 30% kompetencji wcześniej poszukiwanych przez pracodawców zostanie zastąpionych przez kompetencje społeczne takie jak: motywowanie, inteligencja emocjonalna, komunikacja, nauczanie innych i współpraca. Zmiany w biznesie i nowe rozwiązania technologiczne wymagają zespołów kreatywnych i pracowników gotowych na zmiany. Pracodawcy szukają u kandydatów do pracy praktycznego doświadczenia, inicjatywy i zaangażowania społecznego. Wszystkie te kompetencje uczniowie zdobywają podczas realizowania własnego projektu społecznego. – Udział w Zwolnionych z Teorii to najlepszy sposób na zmienianie świata na lepsze. To idealne rozwiązanie dla każdego, kto chciałby pozytywnie wpłynąć na daną część społeczeństwa oraz zyskać zupełnie nowe umiejętności, które z pewnością wykorzysta w przyszłości. Za pomocą platformy zrealizowałam projekt, który wprowadził dobrą zmianę w moim najbliższym otoczeniu, a przy okazji nauczyłam się wielu rzeczy i zdobyłam nowe kompetencje, które przydadzą mi się w dorosłym życiu – mówi Aleksandra Brzoska z Publicznego Liceum Ogólnokształcącego Sióstr Urszulanek SJK w Pniewach, która zrealizowała projekt „Mocni Pomocni” pomagający osobom z niepełnosprawnościami.

Ranking Szkół Kompetencji Przyszłości 2019

Ranking Szkół Kompetencji Przyszłości 2019
2019 Nazwa szkoły Miejscowość Województwo Miejsce w województwie Wskaźnik rankingowy
1 III Liceum Ogólnokształcące im. Piotra Kołodzieja Siemianowice Śląskie Śląskie 1 100,00
2 Publiczne Liceum Ogólnokształcące w Zespole Szkół Sióstr Urszulanek SJK Pniewy Wielkopolskie 1 78,38
3 I Liceum Ogólnokształcące im. Mikołaja Kopernika Lubin Dolnośląskie 1 72,90
4 XII Liceum Ogólnokształcące im. Marii i Georga Dietrichów Olsztyn Warmińsko-Mazurskie 1 53,95
5 Technikum Bartoszyce Warmińsko-Mazurskie 2 46,45
6 III Liceum Ogólnokształcące im. Adama Mickiewicza Katowice Śląskie 2 44,19
7 Technikum nr 2 Góra Kalwaria Mazowieckie 1 42,97
8 Technikum Cieszyn Śląskie 3 42,46
9 Liceum Ogólnokształcące Filomata Gliwice Śląskie 4 40,25
10 II Liceum Ogólnokształcące im. ks. Jana Twardowskiego Dębica Podkarpackie 1 39,85
11 Liceum Ogólnokształcące Łask Łódzkie 1 36,42
12 Liceum Plastyczne Koszalin Zachodniopomorskie 1 36,15
13 III Liceum Ogólnokształcące z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Alfreda Lityńskiego Suwałki Podlaskie 1 33,02
14 I Liceum Ogólnokształcące im. Ziemi Kujawskiej Włocławek Kujawsko-Pomorskie 1 32,26
15 VIII Liceum Ogólnokształcące im. Adama Mickiewicza Poznań Wielkopolskie 2 31,40
16 Technikum nr 4 Suwałki Podlaskie 2 31,05
17 II Liceum Ogólnokształcące Myślenice Małopolskie 1 30,85
18 Katolickie Liceum Ogólnokształcące im. św. Stanisława Kostki Kielce Świętokrzyskie 1 30,47
19 Katolickie Liceum Ogólnokształcące Lidzbark Warmiński Warmińsko-Mazurskie 3 29,81
20 Publiczne Liceum Ogólnokształcące Zgromadzenia Sióstr Augustianek im. św. Rity Kraków Małopolskie 2 29,55
Źródło: Zwolnienizteorii.pl

Założeniem olimpiady Zwolnieni z Teorii, na podstawie której powstaje Ranking Szkół Zwolnieni z Teorii jest przeprowadzenie przez młodzież projektów społecznych. Jednak kluczowe w realizacji tych projektów okazuje się wsparcie nauczycieli, którzy podejmują wysiłek, by uzupełnić swój tradycyjny program nauczania o realizację przez ich uczniów własnych projektów społecznych. Jednocześnie wzmacniają swoje kompetencje pedagogiczne oraz budują niepowtarzalne relacje z uczniami, które motywują obydwie strony do współpracy i efektywniejszego działania. – Dla mnie był to niesamowity zastrzyk energii, przeżycie nowych doświadczeń i wzruszeń. Nie jest to z mojej strony żadna egzaltacja, tylko autentyczna radość z dokonań moich uczniów. Zbudowałam z nimi zupełnie nowy rodzaj relacji, momentami partnerski, ale jednocześnie budujący mój autorytet – podkreśla Urszula Deszcz, nauczycielka języka angielskiego z II Liceum Ogólnokształcącego im. ks. Jana Twardowskiego w Dębicy.

Już ponad stu nauczycieli w Polsce wprowadziło projekty społeczne w swojej szkole w ramach olimpiady Zwolnieni z Teorii. Efektem ich działań, był trzykrotny wzrost ukończenia projektów przez uczniów z danej szkoły, w porównaniu do projektów realizowanych bez wsparcia nauczycieli. Dzięki temu trzy razy więcej uczniów w pełni uczy się pracy w grupie, rozwiązywania problemów, kreatywności, a na końcu czuje ogromną satysfakcję ze zrealizowania projektu do końca. Wszyscy ci nauczyciele pochodzą ze szkół, które uplasowały się w tegorocznym Rankingu. – Tak naprawdę udział w Zwolnionych wzięłam dzięki mojej wychowawczyni, pani Barbarze Niemiec-Falkus, która była naszym mentorem i wprowadzała nas w świat projektów. Bez względu na dzień czy godzinę, służyła nam pomocą w tych trudnych, jak i szczęśliwych momentach. Wsparcie nauczyciela jest bardzo ważne, zwłaszcza przy początkujących i niedoświadczonych projektach. Dodaje on otuchy i ducha walki, pokazując że na pozór niemożliwe, staje się możliwe – mówi Jessica Konieczna z III LO w Siemianowicach Śląskich, która zrealizowała projekt „Między Pokoleniowo” zwracający uwagę na problem, jakim jest samotność osób w podeszłym wieku.

W związku z tak kluczową rolą nauczycieli, którzy mają ogromny wpływ na pozytywne realizowanie projektów społecznych przez uczniów, Zwolnieni z Teorii myśląc o kolejnym Rankingu, w którym mogłoby znaleźć się jeszcze więcej szkół przyszłości, uruchomili grupę Nauczyciele Zwolnieni z Teorii. To unikalna grupa, w ramach której nauczyciele zdobywają nowe umiejętności pomagające uczniom w pozyskiwaniu praktycznych kompetencji. Nauczyciele będą mogli korzystać ze wsparcia ekspertów biznesowych, materiałów na lekcje czy szkoleń, a od września 2019 r. także z nowoczesnej platformy stworzonej dzięki wsparciu Google.org, charytatywnego oddziału Google. Od nauczyciela będzie zależało, jak mocno zechce zaangażować się w ten proces. Będzie mógł zacząć od roli inspiratora, a finalnie pełnić rolę eksperta dla innych nauczycieli. Do programu nauczyciele mogą się zgłaszać od 24 kwietnia na: www.zwolnienizteorii.pl/nauczyciel

Reklama

Ranking Szkół Zwolnieni z Teorii wyróżnia szkoły, które sprzyjają zaangażowaniu społecznemu i rozwojowi kompetencji praktycznych uczniów. Tworzony jest w oparciu o wyniki uczniów, którzy biorą udział w olimpiadzie Zwolnieni z Teorii. Uczestnicy olimpiady działają w zespołach i mają za zadanie zrealizowanie własnego projektu społecznego, czyli lokalnej inicjatywy zmieniającej otoczenie na lepsze. – Zrealizowanie projektu społecznego wymaga tych samych umiejętności, które niezbędne są do prowadzenie projektów biznesowych jak np. wyznaczanie celów, dobra komunikacja, negocjacje, przekonywania innych do swojego pomysłu czy promocja. Dlatego realizacja projektu społecznego w ramach olimpiady Zwolnieni z Teorii, to nie tylko świetny trening dla młodzieży na start kariery zawodowej, ale także dobra okazja do nabycia przez nią wrażliwości społecznej. Z tego powodu już czwarty raz publikujemy Ranking Szkół Zwolnieni z Teorii, aby wyróżnić najbardziej aktywne szkoły w Polsce, które wspierają swoich uczniów w realizowaniu projektów społecznych, czyli myślą o edukacji młodzieży w sposób efektywny i perspektywiczny – podkreśla Paula Bruszewska, prezes Zwolnionych z Teorii.

Ogłoszenie Rankingu Szkół Zwolnieni z Teorii miało miejsce podczas Wielkiego Finału Zwolnionych z Teorii, który odbył się 24 kwietnia w Warszawie. Wielkie Finał to święto projektów społecznych, podczas którego zjeżdża się młodzież z całego kraju, aby wspólnie świętować realizację swoich projektów społecznych. Tegoroczny Wielki Finał był rekordowy pod każdym względem. Pojawiło się na nim około 3000 uczniów i 300 nauczycieli, a w Pitch Contest udział wzięło 30 zespołów. Odbyły się także 3 panele dyskusyjne poświęcone przedsiębiorczości i kompetencjom przyszłości, w których udział wzięli prezesi polskich i zagranicznych korporacji. Młodzież mogła wziąć także udział w speed networkingu, czyli 5-minutowych rozmowach z kilkudziesięcioma przedstawicielami prestiżowych firm. Kulminacyjnym punktem Wielkiego Finału było wręczenie Złotych Wilków – nagród za najlepsze projekty społeczne w Polsce.

Pełen Ranking Szkół Zwolnieni z Teorii dostępny jest pod adresem: www.ranking.zwolnienizteorii.pl.

Zwolnieni z Teorii

Zwolnieni z Teorii to ogólnopolska olimpiada wspierająca uczniów w realizacji projektów społecznych. Uczniowie działając dla innych, zdobywają kompetencje potrzebne w pracy i prawdziwym życiu - współpracy, zarządzania swoim czasem i budżetem, rozwiązywania problemów. Korzystają przy tym z autorskiej adaptacji metody Project-based learning, która stosowana jest także na Harvardzie. Przy okazji uczestnicy zdobywają międzynarodowe certyfikaty pomagające dostać wymarzoną pracę lub dostać się na studia za granicą.

Uczestnicy olimpiady działają w zespołach i mają za zadanie zrealizowanie własnego projektu społecznego, czyli lokalnej inicjatywy zmieniającej otoczenie na lepsze. Wspierają ich w tym materiały umieszczone na naszej platformie internetowej. Na platformie uzupełniają też, według harmonogramu, informacje o realizacji kolejnych działań, które przybliżają ich do zrealizowania projektu. Każdy uczestnik, który ukończy projekt zostaje finalistą olimpiady, a najlepsi dostają wyróżniania w rozmaitych kategoriach.

W roku szkolnym 2018/19 ponad 15 tysięcy uczniów zainicjowało swój autorski projekt społeczny w praktycznej ogólnopolskiej olimpiadzie Zwolnieni z Teorii. Uczniowie zrealizowali łącznie ponad 550 projektów, które przyniosły korzyść 8 mln Polaków. Były to prawdziwe kampanie społeczne, wydarzenia publiczne, zbiórki charytatywne czy projekty technologiczne.

Ranking Szkół Zwolnieni z Teorii

Ranking Szkół Zwolnieni z Teorii tworzony jest w oparciu o wyniki uczniów w olimpiadzie Zwolnieni z Teorii. W obecnym rankingu znajduje się 150 szkół z całej Polski. Informacje o najlepszych szkołach prezentowane są podczas Gali.

Wyniki Rankingu zostaną ogłoszone na uroczystej Gali 24. kwietnia 2019. Trzydzieści najlepszych szkół otrzyma dyplomy z rąk przedstawicieli największego biznesu i instytucji publicznych. Dziękujemy wszystkim nauczycielom i dyrektorom, którzy zmieniają edukację i wspierają uczniów w rozwoju kompetencji przyszłości.

Ranking Szkół Zwolnieni z Teorii
pobierz plik

METODYKA RANKINGU

W rankingu pod uwagę wzięte zostały dwa kryteria:

1. Liczba autorów projektów:
liczba uczniów szkoły, którzy ukończyli swój projekt społeczny, tj. zostali finalistami olimpiady Zwolnieni z Teorii, odniesiona do liczby wszystkich uczniów w szkole według danych Systemu Informacji Oświatowej.

2. Jakość projektów:
suma punktów zdobytych przez każdego finalistę podczas realizacji projektu społecznego w olimpiadzie Zwolnieni z Teorii podzielona przez liczbę finalistów ze szkoły (jeżeli mniej niż 3% uczniów w szkole zostało finalistami, wynik został obniżony o 1/4)
Zespoły zdobywały punkty m.in. za:

  • liczbę beneficjentów projektu
  • ambitne i profesjonalne planowanie
  • pozyskanie partnerów i finansowania
  • uzyskaną liczbę wzmianek medialnych o inicjatywie

Sposób liczenia:
Wyniki w obydwu kryteriach zostały przedstawione w postaci wskaźnika, który przyporządkowuje 100 punktów szkole o najlepszym wyniku, a rezultaty kolejnych szkół odzwierciedlają stosunek uzyskanych wyników do najlepszego wyniku w danej kategorii. Na końcowy rezultat szkoły złożyły się wyniki szkoły w obu kryteriach - liczba autorów projektów (75%) oraz jakość projektów (25%).

W rankingu były brane pod uwagę szkoły z co najmniej 2 finalistami olimpiady Zwolnieni z Teorii. Ranking sporządzono na podstawie danych Social Wolves o wynikach olimpiady "Zwolnieni z Teorii" oraz danych Systemu Informacji Oświatowej.

Media

WIĘCEJ NA TEN TEMAT W CZWARTKOWYM WYDANIU "DGP">>>