Instytut Badań Edukacyjnych przeprowadził ankiety i spotkania z nauczycielami w całej Polsce:

  • odbyło się ponad 700 spotkań konsultacyjnych,
  • wzięło w nich udział ponad 10 000 nauczycieli,
  • nauczyciele wypełnili 23 852 ankiety.

Główne postulaty nauczycieli

Po analizie ankiet i konsultacji nauczyciele wskazali najważniejsze zmiany:

Reklama
  • Ograniczenie podstawy programowej – mniej szczegółowych treści, więcej umiejętności praktycznych.
  • Większa elastyczność – możliwość dostosowania programu do uczniów.
  • Nauka przez doświadczenie – mniej zapamiętywania, więcej eksperymentów i praktycznych lekcji.
  • Rozwój myślenia krytycznego – więcej analiz i dyskusji, mniej wkuwania faktów.
  • Autonomia nauczycieli – większa swoboda w wyborze metod nauczania i oceniania.
  • Lepsze wsparcie dla nauczycieli – więcej szkoleń i gotowych materiałów do pracy.
  • Współpraca i integracja uczniów – więcej projektów grupowych i działań społecznych.

Co z edukacją przedszkolną?

Nauczyciele przedszkolni wskazali, że sama zmiana podstawy programowej nie wystarczy. Potrzebne są też:

  • mniejsze grupy dzieci,
  • większe dofinansowanie przedszkoli,
  • nowoczesne szkolenia dla nauczycieli,
  • odejście od gotowych pakietów edukacyjnych na rzecz kreatywnej zabawy.

Wszystkie postulaty zostaną przekazane ekspertom opracowującym nowe podstawy programowe. Nauczyciele podkreślają jednak, że zmiany muszą objąć cały system edukacji, a nie tylko dokumenty.

Zmiany w postawie programowej w 2026 roku

Ministerstwo Edukacji Narodowej zapowiada, że nowe podstawy programowe wejdą do szkół od 1 września 2026 roku. Na początku zmiany obejmą przedszkola oraz klasy pierwsze i czwarte w szkołach podstawowych. W kolejnych latach reforma będzie stopniowo wprowadzana dla następnych roczników:

  • 2027 – klasy drugie i piąte,
  • 2028 – klasy trzecie i szóste,
  • 2029 – klasy siódme,
  • 2030 – klasy ósme.

Proces zmian będzie więc rozłożony na kilka lat, tak aby kolejne roczniki uczniów stopniowo przechodziły na nowy program nauczania.