Instytut Badań Edukacyjnych przeprowadził ankiety i spotkania z nauczycielami w całej Polsce:
- odbyło się ponad 700 spotkań konsultacyjnych,
- wzięło w nich udział ponad 10 000 nauczycieli,
- nauczyciele wypełnili 23 852 ankiety.
Główne postulaty nauczycieli
Po analizie ankiet i konsultacji nauczyciele wskazali najważniejsze zmiany:
- Ograniczenie podstawy programowej – mniej szczegółowych treści, więcej umiejętności praktycznych.
- Większa elastyczność – możliwość dostosowania programu do uczniów.
- Nauka przez doświadczenie – mniej zapamiętywania, więcej eksperymentów i praktycznych lekcji.
- Rozwój myślenia krytycznego – więcej analiz i dyskusji, mniej wkuwania faktów.
- Autonomia nauczycieli – większa swoboda w wyborze metod nauczania i oceniania.
- Lepsze wsparcie dla nauczycieli – więcej szkoleń i gotowych materiałów do pracy.
- Współpraca i integracja uczniów – więcej projektów grupowych i działań społecznych.
Co z edukacją przedszkolną?
Nauczyciele przedszkolni wskazali, że sama zmiana podstawy programowej nie wystarczy. Potrzebne są też:
- mniejsze grupy dzieci,
- większe dofinansowanie przedszkoli,
- nowoczesne szkolenia dla nauczycieli,
- odejście od gotowych pakietów edukacyjnych na rzecz kreatywnej zabawy.
Wszystkie postulaty zostaną przekazane ekspertom opracowującym nowe podstawy programowe. Nauczyciele podkreślają jednak, że zmiany muszą objąć cały system edukacji, a nie tylko dokumenty.
Zmiany w postawie programowej w 2026 roku
Ministerstwo Edukacji Narodowej zapowiada, że nowe podstawy programowe wejdą do szkół od 1 września 2026 roku. Na początku zmiany obejmą przedszkola oraz klasy pierwsze i czwarte w szkołach podstawowych. W kolejnych latach reforma będzie stopniowo wprowadzana dla następnych roczników:
- 2027 – klasy drugie i piąte,
- 2028 – klasy trzecie i szóste,
- 2029 – klasy siódme,
- 2030 – klasy ósme.
Proces zmian będzie więc rozłożony na kilka lat, tak aby kolejne roczniki uczniów stopniowo przechodziły na nowy program nauczania.