Reforma edukacji – przyroda zyska większe znaczenie

Podczas briefingu prasowego, wiceministra Lubnauer wyjaśniła, że planowane zmiany mają na celu przywrócenie nauczania przyrody w szkołach podstawowych, co pozwoli uczynić ten przedmiot równie ważnym elementem edukacyjnym jak matematyka, język polski czy historia. Zreformowany przedmiot ma integrować wiedzę z biologii, geografii, chemii oraz fizyki na wczesnym etapie edukacji, co pozwoli uczniom lepiej zrozumieć nauki przyrodnicze - informuje Portal Samorządowy.

Nauczyciele przyrody nie stracą pracy

Reklama

W odpowiedzi na obawy nauczycieli, wiceministra wyraźnie podkreśliła, że zmiany nie wpłyną negatywnie na miejsca pracy. Nauczyciele różnych dziedzin nauk przyrodniczych będą mogli prowadzić nowy przedmiot indywidualnie lub w zespołach, co pozwoli na jeszcze pełniejsze i bardziej holistyczne nauczanie. Dzięki temu, jak zaznaczyła Lubnauer, wiedza przekazywana uczniom będzie lepiej uporządkowana i zrozumiała.

Reklama

Zmiany ograniczone do szkół podstawowych

Przyroda w nowej formule ma być wprowadzona wyłącznie w szkołach podstawowych. W szkołach ponadpodstawowych podział na poszczególne przedmioty, takie jak biologia, chemia czy fizyka, pozostanie bez zmian.

Obawy nauczycieli o miejsca pracy

Informacje o planowanej reformie, które pojawiły się we wtorek w "Rzeczpospolitej", wzbudziły zaniepokojenie wśród nauczycieli. Szczególnie poruszenie wywołały plany zastąpienia biologii, chemii, geografii, a może nawet fizyki przedmiotem przyroda w pierwszych latach nauki w szkole podstawowej. Obecnie przedmiot ten jest nauczany wyłącznie w IV klasie.

Według Związku Nauczycielstwa Polskiego, podobne zmiany zawsze budzą obawy o redukcję etatów nauczycielskich, jednak zapewnienia ministerstwa mają na celu uspokojenie środowiska edukacyjnego.