Edukacja obywatelska – wzmocnienie postaw demokratycznych. Głównym celem edukacji obywatelskiej będzie przygotowanie uczniów do świadomego uczestnictwa w życiu społecznym i politycznym. Przedmiot ma rozwijać poczucie tożsamości narodowej, dumę z przynależności do wspólnoty oraz odpowiedzialność za kształt społeczeństwa. Równocześnie program ma promować otwartość, empatię, szacunek dla innych i zaangażowanie na rzecz dobra wspólnego.

Szczegółowe zasady dotyczące wymiaru godzinowego zostaną określone w nowelizacji rozporządzenia dotyczącego ramowych planów nauczania, które minister edukacji ma podpisać do końca marca.

Nowe przedmioty w szkołach. MEN zmienia podstawę programową

Natomiast drugi nowy przedmiot, jakim będzie edukacja zdrowotna zastąpi dotychczasowe wychowanie do życia w rodzinie. Jego wprowadzenie ma na celu kształtowanie umiejętności związanych z dbałością o zdrowie i promowanie zdrowego stylu życia.

Reklama

Zajęcia będą prowadzone od roku szkolnego 2025/2026:

  • w szkołach podstawowych (klasy IV-VIII),
  • w szkołach ponadpodstawowych (licea, technika, szkoły branżowe I stopnia).

Program edukacji zdrowotnej obejmie 11 kluczowych obszarów:

  • Wartości i postawy,
  • Zdrowie fizyczne,
  • Aktywność fizyczna,
  • Odżywianie,
  • Zdrowie psychiczne,
  • Zdrowie społeczne,
  • Dojrzewanie (w szkołach podstawowych),
  • Zdrowie seksualne,
  • Zdrowie środowiskowe,
  • Bezpieczeństwo w internecie i profilaktyka uzależnień,
  • System ochrony zdrowia (w szkołach ponadpodstawowych).

Jednocześnie już wiadomo, że edukacja zdrowotna będzie nieobowiązkowa. Rodzice i pełnoletni uczniowie będą mogli złożyć pisemną rezygnację z uczestnictwa w zajęciach. Przedmiot będzie realizowany w wymiarze jednej godziny tygodniowo przez cały rok szkolny.

Nowe przedmioty to nowe wymagania dla nauczycieli

Wprowadzenie edukacji obywatelskiej i zdrowotnej wiąże się z koniecznością określenia kwalifikacji dla nauczycieli prowadzących te zajęcia. W marcu do konsultacji społecznych ma trafić projekt nowelizacji rozporządzenia dotyczącego wymagań kwalifikacyjnych dla nauczycieli.

Według założeń nauczycielami edukacji zdrowotnej będą mogły zostać osoby, które ukończyły:

  • studia magisterskie w zakresie edukacji zdrowotnej i posiadają przygotowanie pedagogiczne,
  • inne studia magisterskie z przygotowaniem pedagogicznym oraz studia podyplomowe z edukacji zdrowotnej.

Kwalifikacje będą mieli także nauczyciele biologii, przyrody, wychowania fizycznego, wychowania do życia w rodzinie oraz psycholodzy szkolni. Ponadto zajęcia będą mogły być prowadzone przez osoby z wykształceniem medycznym, m.in. lekarzy, pielęgniarki, farmaceutów, ratowników medycznych czy specjalistów zdrowia publicznego.

Darmowe studia podyplomowe dla nauczycieli

Ministerstwo zaplanowało uruchomienie finansowanych ze środków budżetowych studiów podyplomowych przygotowujących nauczycieli do prowadzenia zajęć z edukacji zdrowotnej.

Program będzie realizowany przez 11 uczelni w Polsce, w tym Uniwersytet Medyczny w Białymstoku, Gdański Uniwersytet Medyczny, Uniwersytet Jagielloński Collegium Medicum w Krakowie czy Uniwersytet Medyczny we Wrocławiu. Studia będą trwać trzy semestry, a ich rozpoczęcie planowane jest na marzec lub kwiecień 2025 roku.

Cyfrowe materiały i szkolenia dla nauczycieli

Ośrodek Rozwoju Edukacji we współpracy z publicznymi placówkami doskonalenia nauczycieli przygotuje szkolenia dla pedagogów, którzy będą prowadzić zajęcia z nowych przedmiotów. Kalendarz i forma szkoleń zostaną opublikowane 17 marca 2025 roku. Dodatkowo powstaną cyfrowe materiały edukacyjne, w tym scenariusze lekcji, które znajdą się na Zintegrowanej Platformie Edukacyjnej.

Źródło: MEN, PAP