W poniedziałek szefowa Ministerstwa Edukacji Narodowej spotkała się z młodzieżą w Pałacu Młodzieży w Katowicach podczas 11. Okrągłego Stołu Uczniowskiego. Wiele pytań zadawanych przez uczniów dotyczyło bezpieczeństwa i funkcjonowania klas mundurowych.
Trwają prace nad podstawą programową z wychowania fizycznego, gdzie – na moją prośbę, po konsultacjach z Ministerstwem Obrony Narodowej – będzie więcej zajęć, które będą przygotowywały młodzież do klas mundurowych, ale dawały też komponent z obrony cywilnej. Młodzież oczywiście musi mieć wszystkie kompetencje ruchowe, (…) ale w tych trudnych czasach kompetencje wytrwałościowe, wytrzymałościowe, umiejętności radzenia sobie w sytuacjach trudnych, też fizyczne, są bardzo potrzebne – powiedziała Nowacka.
MEN zmienia WF w szkole. Obrona cywilna w programie, a co ze sportem?
Poinformowała, że zleciła pilny przegląd podstaw programowych z innych przedmiotów. Jako przykład wskazała kwestie zdrowia psychicznego, które pojawiają się zarówno w podstawie programowej edukacji dla bezpieczeństwa, jak i edukacji zdrowotnej. W związku z tym możliwe jest postawienie większego nacisku na przygotowanie do sytuacji kryzysowych podczas lekcji edukacji dla bezpieczeństwa, a pozostawienie kwestii zdrowia psychicznego na lekcjach edukacji zdrowotnej.
Będę rozmawiała z ministrem obrony narodowej o większym współdziałaniu w ramach "Edukacji z wojskiem", czyli programu, który wprowadziliśmy w ubiegłym roku – zapowiedziała Nowacka.
Program "Edukacja z wojskiem" to cykl szkoleń dla uczniów prowadzonych przez żołnierzy Wojska Polskiego. Obejmuje zajęcia teoretyczne i praktyczne oraz spotkania z weteranami. Ministra zaznaczyła, że wkrótce zainteresowane szkoły będą mogły zgłaszać się do jego trzeciej edycji.
Nowacka dodała, że wprowadzono obowiązkowe zajęcia z pierwszej pomocy w klasach 1-3, a jej resort zamierza poszerzenie działań z tego zakresu na kolejnych etapach edukacji.
Wśród uczniów powtarzały się także pytania dot. lekcji religii. Pytali, czy oceny z tego przedmiotu są w ogóle konieczne, skoro nie wliczają się do średniej, a także, czy w obecnych czasach, gdy społeczeństwo jest mocno zróżnicowane, religii nie powinno zastąpić religioznawstwo.
Ministra odpowiedziała, że ocena z religii ma mobilizować do przychodzenia na lekcje i stanowić dla uczniów informację o ich wiedzy. Natomiast, jako że jest to przedmiot nieobowiązkowy, jej zdaniem ocena z niego nie powinna wliczać się do średniej.
Dlaczego nie zrezygnować z religii? Konkordat nas do tego zobowiązuje (…), więc szanując przepisy prawa religia będzie organizowana, natomiast (…) w wymiarze jednej godziny tygodniowo na pierwszej lub ostatniej lekcji – powiedziała Nowacka. Przypomniała, że zmiany mają wejść w życie 1 września 2025 r.
Zasygnalizowała, że elementy religioznawstwa będą szerzej omawiane w szkołach ponadpodstawowych.