Egzamin ósmoklasisty 2025 z języka nowożytnego - w tym z języka angielskiego - rozpocznie się w czwartek, 15 maja 2025 r., o godzinie 9:00.

Podstawowy czas egzaminu wynosi 110 minut, czyli niemal dwie godziny. W szczególnych przypadkach – np. dla uczniów z orzeczeniem o potrzebie indywidualnego nauczania lub posiadających dokumenty potwierdzające specjalne potrzeby edukacyjne – przewidziane mogą być dodatkowe minuty.

Egzamin ósmoklasisty 2025. Co będzie na egzaminie z języka angielskiego?

Egzamin sprawdza umiejętności ucznia zdobyte przez wszystkie lata nauki w szkole podstawowej. Zadania egzaminacyjne oparte są na wymaganiach określonych w podstawie programowej i obejmują następujące obszary:

Reklama
  • Znajomość środków językowych. Uczeń powinien operować podstawowym zasobem leksykalnym, gramatycznym, ortograficznym oraz fonetycznym, co stanowi fundament do realizacji pozostałych zadań.
  • Rozumienie wypowiedzi. Zadania sprawdzą zdolność do rozumienia zarówno mówionych, jak i pisemnych wypowiedzi, prezentowanych w standardowej odmianie języka.
  • Tworzenie wypowiedzi. Uczniowie będą mieli za zadanie samodzielne formułowanie krótkich, spójnych i logicznych tekstów pisemnych.
  • Reagowanie na wypowiedzi. Egzamin oceni umiejętność uczestniczenia w rozmowie i adekwatnego reagowania w typowych sytuacjach komunikacyjnych.
  • Przetwarzanie wypowiedzi. Uczniowie muszą umieć zmieniać formę przekazu – zarówno z mówionej na pisaną, jak i odwrotnie.

Egzamin ósmoklasisty 2025. Język angielski. Gramatyka - wymagania CKE

CZASOWNIK

1. Bezokolicznik i formy osobowe, np. to work, works

2. Czasowniki posiłkowe, np. be, do

3. Czasowniki modalne:

• can, np. Can you help me? I can speak English. I can’t swim. I can’t see him.

• could, np. Could you speak more slowly? I couldn’t help him with the exercise.

• may, np. May I speak to Sam? It may be too late.

• must, np. I must finish it today. You mustn’t smoke here. It must be Tom.

• should, np. You shouldn’t do it. Where should I get off?

• will, np. I’ll wash up later. The train will be late.

4. Tryb rozkazujący, np. Come here! Don’t touch that!

5. Czasowniki regularne i nieregularne, np. work – worked – worked; do – did – done

6. Imiesłów czynny i bierny, np. speaking, spoken

7. Czasowniki wyrażające stany, np. I want to be a singer. I believe you are right. I see what

you mean. i czynności, np. She is dancing. I am seeing my dentist tomorrow.

8. Czasowniki złożone (phrasal verbs), np. get up, break down, look for

Reklama

9. Czasy gramatyczne:

• Present Simple, np. She often visits her grandparents. The train leaves at seven.

• Present Continuous, np. She is working in the garden at the moment. We are going to

the cinema tomorrow.

• Present Perfect, np. I’ve just seen my teacher. He hasn’t visited me since May.

• Past Simple, np. Columbus discovered America in 1492. I saw him two days ago.

• Past Continuous, np. We were watching TV at ten o’clock last night.

• Future Simple, np. I will call you tomorrow. I think he will win.

10.Konstrukcja „be going to”, np. I’m going to give a party on Saturday.

11.Konstrukcja „have to”, np. He has to go there. I don’t have to do it.

12.Konstrukcja „would like to”, np. I would like to meet him.

RZECZOWNIK

1. Rzeczowniki policzalne i niepoliczalne, np. a cat, rice, information, money

2. Liczba mnoga regularna i nieregularna, np. a dog – dogs, a woman – women

3. Forma dzierżawcza, np. the manager’s office, the colour of her eyes

4. Rzeczowniki złożone, np. a washing machine, toothpaste, sister-in-law

PRZEDIMEK

1. Przedimek nieokreślony, np. a cup, an animal

2. Przedimek określony, np. the sun, the USA

3. Przedimek zerowy, np. dinner

18 Informator o egzaminie ósmoklasisty z języka angielskiego od roku szkolnego 2024/2025

PRZYMIOTNIK

1. Stopniowanie regularne i nieregularne używane do porównań w stopniu równym,

wyższym i najwyższym, np. big – bigger – the biggest, expensive – more expensive –

the most expensive, good – better – the best; She is as tall as her father.

2. Użycie so, such, how i what z przymiotnikami, np. She is such a nice girl. How nice!

3. Przymiotniki dzierżawcze, np. my, his, our

PRZYSŁÓWEK

1. Stopniowanie regularne i nieregularne, np. elegantly – more elegantly – the most

elegantly, badly – worse – the worst

2. Przysłówki too i enough, np. (not) sweet enough, too large

3. Miejsce przysłówka w zdaniu, np. She often goes to the cinema. They are always late.

Do it quickly!

ZAIMEK

1. Zaimki osobowe w formie podmiotu, np. I, we i w formie dopełnienia, np. me, them

2. Zaimki dzierżawcze, np. mine, yours, ours

3. Zaimki zwrotne, np. myself, yourself, ourselves

4. Zaimki wskazujące, np. this, those

5. Zaimki pytające, np. who, what, which

6. Zaimki względne, np. who, which, that

7. Zaimki nieokreślone, np. some, any, much, many, no, (a) few, (a) little, other, another,

somebody, anything

8. Zaimek bezosobowy you

9. Zaimki one / ones w zdaniach typu I will take the green one / ones.

LICZEBNIK

1. Liczebniki główne, np. one, a thousand

2. Liczebniki porządkowe, np. the first, the twenty-fourth

PRZYIMEK

1. Przyimki określające miejsce, kierunek, odległość, np. in London, to school

2. Przyimki określające czas, np. on Monday, in July, at night

3. Przyimki sposobu, np. by bus, with a pen

4. Przyimki po niektórych czasownikach i przymiotnikach, np. think of, interested in

SPÓJNIK

Spójniki, np. and, or, because, if, before, so

SKŁADNIA

1. Zdania twierdzące, przeczące i pytające w czasach: Present Simple, Present Continuous,

Present Perfect, Past Simple, Past Continuous, Future Simple.

2. Zdania z podmiotem it, np. It rained heavily last night.

3. Zdania z podmiotem there, np. There is a new restaurant in King Street. There were

clouds in the sky. There will be twenty people at the party.

4. Zdania z dwoma dopełnieniami, np. Yesterday I bought my grandma a nice present.

5. Zdania w stronie biernej w czasach: Present Simple, Past Simple, Future Simple, np.

My car was stolen last night.

6. Zdania współrzędnie złożone, np. My brother was playing football and I was watching

cartoons.

7. Zdania podrzędnie złożone:

• przydawkowe, np. The man who lives next door is a famous actor.

• okolicznikowe

– celu, np. I came here to give you this letter.

– czasu, np. The phone rang when we were leaving the flat.

– miejsca, np. He was sitting where I had left him.

– przyczyny, np. She is happy because she won the lottery.

– skutku, np. I was tired so I went straight to bed.

– warunku (typu 0, I), np. When it is hot, we drink more. If we win the match, we will

have a party.

8. Konstrukcje bezokolicznikowe i gerundialne, np. I’m very happy to see you. I enjoy

walking but my friends prefer cycling. I’m good at swimming

Egzamin ósmoklasisty 2025. Zakres materiału

CKE wymienia też zakres materiału, który przez uczniów na koniec podstawówki powinien być opanowany.

Uczeń powinien posługiwać się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:

  • człowiek (np. dane personalne, wygląd zewnętrzny, cechy charakteru, rzeczy osobiste, uczucia i emocje, umiejętności i zainteresowania);
  • miejsce zamieszkania (np. dom i jego okolica, pomieszczenia i wyposażenie domu, prace domowe);
  • edukacja (np. szkoła i jej pomieszczenia, przedmioty nauczania, uczenie się, przybory szkolne, życie szkoły, zajęcia pozalekcyjne);
  • praca (np. popularne zawody i związane z nimi czynności i obowiązki, miejsce pracy);
  • życie prywatne (np. rodzina, znajomi i przyjaciele, czynności życia codziennego, określanie czasu, formy spędzania czasu wolnego, święta i uroczystości, problemy);
  • żywienie (np. artykuły spożywcze, posiłki i ich przygotowywanie, lokale gastronomiczne);
  • zakupy i usługi (np. rodzaje sklepów, towary i ich cechy, sprzedawanie i kupowanie, wymiana i zwrot towaru, promocje, korzystanie z usług);
  • podróżowanie i turystyka (np. środki transportu i korzystanie z nich, orientacja w terenie, baza noclegowa, wycieczki, zwiedzanie);
  • kultura (np. uczestnictwo w kulturze, tradycje i zwyczaje, media);
  • sport (np. dyscypliny sportu, sprzęt sportowy, obiekty sportowe, imprezy sportowe, uprawianie sportu);
  • zdrowie (np. tryb życia, samopoczucie, choroby, ich objawy i leczenie);
  • nauka i technika (np. wynalazki, korzystanie z podstawowych urządzeń technicznych i technologii informacyjno-komunikacyjnych);
  • świat przyrody (np. pogoda, pory roku, rośliny i zwierzęta, krajobraz, ochrona środowiska naturalnego).

Uczeń powinien rozumieć proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje):

  • reaguje na polecenia;
  • określa główną myśl wypowiedzi lub fragmentu wypowiedzi;
  • określa intencje nadawcy/autora wypowiedzi;
  • określa kontekst wypowiedzi (np. formę, czas, miejsce, sytuację, uczestników);
  • znajduje w wypowiedzi określone informacje.

Uczeń powinien rozumieć też proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e-maile, SMS-y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):

  • określa główną myśl tekstu lub fragmentu tekstu;
  • określa intencje nadawcy/autora tekstu;
  • określa kontekst wypowiedzi (np. nadawcę, odbiorcę, formę tekstu, czas, miejsce, sytuację);
  • znajduje w tekście określone informacje;
  • rozpoznaje związki między poszczególnymi częściami tekstu.

Uczeń potrafi utworzyć krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. wiadomość, e-mail, wpis na blogu):

  • opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
  • opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
  • przedstawia fakty z przeszłości i teraźniejszości;
  • przedstawia intencje, marzenia, nadzieje i plany na przyszłość;
  • opisuje upodobania;
  • wyraża i uzasadnia swoje opinie, przedstawia opinie innych osób;
  • wyraża uczucia i emocje.

Uczeń potrafi zareagować w typowych sytuacjach:

  • przedstawia siebie i inne osoby;
  • nawiązuje kontakty towarzyskie; rozpoczyna, prowadzi i kończy rozmowę;
  • podtrzymuje rozmowę w przypadku trudności w jej przebiegu (np. prosi o wyjaśnienie, powtórzenie, sprecyzowanie; upewnia się, że rozmówca zrozumiał jego wypowiedź);
  • uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia (np. wypełnia formularz/ankietę);
  • wyraża swoje opinie, pyta o opinie, zgadza się lub nie zgadza się z opiniami;
  • wyraża swoje upodobania, intencje i pragnienia, pyta o upodobania, intencje i pragnienia innych osób;
  • składa gratulacje, odpowiada na gratulacje;
  • zaprasza i odpowiada na zaproszenie;
  • proponuje, przyjmuje i odrzuca propozycje, zachęca;
  • prosi o radę i udziela rady;
  • pyta o pozwolenie, udziela i odmawia pozwolenia;
  • ostrzega, nakazuje, zakazuje, instruuje;
  • wyraża prośbę oraz zgodę lub odmowę spełnienia prośby;
  • wyraża uczucia i emocje (np. radość, smutek, niezadowolenie, zdziwienie, nadzieję, obawę);
  • stosuje zwroty i formy grzecznościowe.

Uczeń potrafi przetworzyć prosty tekst pisemnie:

  • przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. wykresach, mapach, symbolach, piktogramach);
  • przekazuje w języku obcym nowożytnym lub polskim informacje sformułowane w tym języku obcym;
  • przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje sformułowane w języku polskim.

Uczeń posiada:

  • podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym, oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;
  • świadomość związku między kulturą własną i obcą oraz wrażliwość międzykulturową.

Struktura arkusza egzaminacyjnego

Na egzaminie z języka angielskiego uczniowie zmierzą się z zadaniami zamkniętymi i otwartymi. Oto ogólny podział:

Arkusz zawierać będzie od 45 do 55 pytań, zgrupowanych w 12-15 wiązek tematycznych.

Maksymalna liczba punktów do zdobycia wynosi 55. Z czego za zadania otwarte można uzyskać maksymalnie 21 punktów, a za zadania zamknięte – 34 punkty.

Szczegółowy podział zadań na egzaminie ósmoklasisty 2025:

  • Rozumienie ze słuchu: 12–14 zadań
  • Znajomość funkcji językowych: 10–12 zadań
  • Rozumienie tekstów pisanych: 12–16 zadań
  • Znajomość środków językowych: 9–12 zadań
  • Wypowiedź pisemna: tekst liczący od 50 do 120 wyrazów.

Przygotowanie do egzaminu. Co można przynieść?

Podczas egzaminu dozwolone są jedynie przybory do pisania, czyli:

  • Pióro z czarnym atramentem
  • ewentualnie długopis z czarnym tuszem

Korzystanie ze słowników, a także urządzeń telekomunikacyjnych, jest surowo zabronione.

Egzamin ósmoklasisty 2025. Wyniki

Wyniki egzaminu ósmoklasisty, w tym z języka angielskiego, zostaną ogłoszone 4 lipca 2025 roku. Jednocześnie warto pamiętać, że egzamin ósmoklasisty 2025 nie ma ustalonego progu punktowego, od którego uczniowie zdawaliby lub niezdawaliby egzaminu. Egzaminu ósmoklasisty nie można nie zdać. Mimo to, udział w egzaminie jest obowiązkowy, a uzyskane wyniki mają znaczenie przy rekrutacji do szkół średnich.