Ponad 288 mln zł z Funduszy Europejskich dla Rozwoju Społecznego zostanie przeznaczone na działania wspierające studentów i zwiększające ich szanse na ukończenie studiów. Pieniądze dostaną uczelnie, które wygrały zorganizowany przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju konkurs "Efektywne zarządzanie uczelnią w celu minimalizowania zjawiska drop-outu".

1,3 mln studentów przerwało naukę

Jak wynika z Zintegrowanego Systemu Informacji o Nauce i Szkolnictwie Wyższym POL, w latach 2012–2020 studia rozpoczęło 1,3 mln osób, które nie ukończyły nauki. Oznacza to, że nawet 30–40 proc. studentów rezygnuje przed uzyskaniem dyplomu.

Reklama

Jakie są przyczyny takiego exodusu? Eksperci mówią m.in. o trudnościach w łączeniu nauki z pracą, błędnym wyborze kierunku, problemach zdrowotnych i psychicznych, wypaleniu, konieczność podjęcia pracy zarobkowej albo zmianie zainteresowań i planów zawodowych.

Uczelnie chcą zatrzymać młodych ludzi

Reklama

Aby zapobiec odpływowi studentów uczelnie planują m.in.:

  • tworzenie i rozwój akademickich biur karier, doradztwa zawodowego,
  • współpracę ze szkołami średnimi i pracodawcami,
  • zmianę metod kształcenia i sposobu prowadzenia zajęć.

Mam nadzieję, że te działania pomogą nam zatrzymać młode talenty na uczelniach i stworzyć warunki, w których będą mogły się rozwijać. Bo jeśli chcemy, aby Polska była krajem nowoczesnym i dynamicznie się rozwijającym, potrzebujemy dobrze wykształconych, gotowych do działania ludzi – powiedział dr inż. Marcin Kulasek, minister nauki i szkolnictwa wyższego.

Mężczyźni częściej rezygnują ze studiów

Z przeprowadzonych analiz wynika, mężczyźni częściej rezygnują ze studiów. Udział drop-outów jest wśród nich o 15 proc. wyższy niż wśród kobiet. Zdecydowana większość rezygnacji nastąpiła w relatywnie niedługim czasie od rozpoczęcia studiów.

Prawie dwie trzecie osób skreślonych z listy studentów w ciągu roku od tego zdarzenia nie zdecydowało się na ponowne podjęcie nauki. Niemal połowa studentów w ciągu 12 miesięcy od daty skreślenia, zdecydowała się na wybór innego kierunku.

Konkurs "Efektywne zarządzanie uczelnią w celu minimalizowania zjawiska drop outu" jest finansowany z Funduszy Europejskich dla Rozwoju Społecznego 2021-2027 (FERS). Jego celem jest wsparcie uczelni w prowadzeniu działań minimalizujących zjawisko przedwczesnego kończenia nauki, czyli tzw. drop outu. Na wsparcie mogły liczyć uczelnie, których projekty zakładają m.in. rozwój systemu monitorowania drop outu i wdrożenie narzędzi wsparcia dla studentów i studentek.

Jak uczelnie chcą zatrzymać studentów?

Zaproponowane przez uczelnie działania odnoszą się do różnych powodów rezygnacji. Dotyczą m.in.:

  • zwiększania efektywności procesu rekrutacji, tak aby przyjmować bardziej świadomych kandydatów;
  • tworzenia lub wsparcia funkcjonowania uczelnianych struktur, takich jak akademickie biura karier,
  • współpracy ze szkołami średnimi, podmiotami doradztwa zawodowego i pracodawcami w zakresie prowadzenia efektywnego kształcenia;
  • zmian w zakresie sposobu realizacji samego procesu kształcenia;
  • wdrożenia zajęć wyrównawczych; wsparcia psychologicznego.

Uczelnie walczą ze zjawiskiem drop outu

Od października w 69 polskich uczelniach realizowany jest program przeciwdziałania przedwczesnemu kończeniu nauki przez studentki i studentów. Walkę z drop-outem podjęły m.in. Uniwersytet Przyrodniczy w Poznaniu, Akademia Nauk Stosowanych im. H. Cegielskiego w Gnieźnie Uczelnia Państwowa oraz Akademia WSB z siedzibą w Dąbrowie Górniczej.