Ministerstwo Edukacji odchodzi od dotychczasowego systemu, w którym nauczyciele i dyrektorzy mogli wskazywać dodatkowe kryteria do swojej oceny pracy. Te kryteria mają zostać włączone do obowiązkowych, które teraz będą nosić nazwę "szczegółowe kryteria".
Projekt nowelizacji precyzuje jedno z kluczowych kryteriów: poprawność merytoryczną i metodyczną prowadzonych zajęć. Nauczyciel będzie oceniany m.in. za wykorzystanie metod aktywizujących ucznia oraz narzędzi multimedialnych i informatycznych, dostosowanych do specyfiki zajęć. Usunięto również zapis dotyczący "przykładu własnego nauczyciela" w kształtowaniu postaw patriotycznych i prospołecznych uczniów.
Prostsza punktacja i większa rola nauczyciela
Obecny system punktowy, który autorzy projektu uznali za zbyt skomplikowany, ulegnie uproszczeniu. Poziom spełniania kryteriów oceny pracy będzie oceniany w punktach 0, 1, 2 lub 3, bez liczb ułamkowych. Ta sama zasada będzie dotyczyła dyrektorów szkół.
Projekt wprowadza również większy udział nauczyciela w procesie odwoławczym od oceny. Nauczyciel, zapoznając się z projektem oceny, otrzyma dostęp do opinii, które wzięto pod uwagę. Będzie miał możliwość ustnego lub pisemnego odniesienia się do tych opinii w ciągu 5 dni roboczych.
Nowe rozporządzenie jest wynikiem prac Zespołu do spraw pragmatyki zawodowej nauczycieli i ma wejść w życie po upływie 14 dni od ogłoszenia. Co ważne, nowe przepisy nie obejmą postępowań, które już się rozpoczęły.