mgr inż. Paweł Fudali, dr hab. inż Sławomir Miechowicz, prof. PRz
Istota wynalazku
Przedmiotem wynalazku jest wózek dla osób niepełnosprawnych, ułatwiający wsiadanie oraz wysiadanie, charakteryzujący się zwiększoną stabilnością, oraz mniejszym uciskiem siedziska na ciało człowieka w porównaniu do standardowego kształtu siedziska.
Wózek będący przedmiotem wynalazku posiada regulowane zawieszenie w postaci ramy, do której na przegubie obrotowym umieszczonym w jej środkowej części jest przymocowane jednym końcem obrotowo wychylne ramię, zaś na przeciwległym końcu tego ramienia jest przytwierdzone siedzisko i ruchome oparcie dla podparcia ciała użytkownika, przy czym ramię wózka jest wsparte na siłowniku osadzonym na ramie. Wózek posiada parę podnóżków.
Zmienna wysokość siedziska pozwala z jednej strony na obniżenie środka ciężkości układu zwiększając jego stabilność, zaś z drugiej strony umożliwia przesiadanie się użytkownika na krzesło, kanapę, ławkę albo inny mebel i odwrotnie bez pomocy dodatkowych osób. Podczas przesiadania ważną rolę spełnia oparcie, które wsparte na krawędzi mebla stanowi pomost miedzy tym meblem a wózkiem.
Poprawa stabilności jest uzyskiwana dzięki podparciu użytkownika podczas jazdy łącznie przez siedzisko, podnóżki oraz korzystnie podpórkę piersiową.
Problemy, na jakie odpowiedzią jest rozwiązanie:
- siedzisko w wózkach jest podobne do klasycznego fotela, znaczna część obciążenia wynikającego z ciężaru użytkownika jest skupiona na niewielkiej powierzchni w obszarze pośladków i na udach;
- klasyczna pozycja siedząca sprawia, że środek ciężkości układu użytkownik wózek jest położony stosunkowo wysoko, przez co jest zmniejszona stabilność po pochylniach lub ostrych zakrętach;
- trudność w przesiadaniu się z łóżka lub krzesła na wózek;
- ryzyko upadku spowodowane przesuniętym środkiem ciężkości układu;
Korzyści dla użytkowników wynikające ze stosowania rozwiązania:
- poprawa stabilności jazdy;
- ułatwianie przesiadania się z krzesła lub łóżka na wózek (możliwość przesiadania się bez pomocy dodatkowych osób);
- zwiększona stabilność podczas przesiadania się;
- ergonomiczna pozycja podczas jazdy;
- zmniejszone obciążenie w odcinku lędźwiowym kręgosłupa;
- zmniejszony nacisk siedziska na okolice ud i pośladków skutkujący m. in. lepszym zachowaniem krążenia w kończynach dolnych;
- zintegrowana funkcja pionizatora.
Potencjał komercjalizacji
Wynalazek był przedmiotem krajowego i międzynarodowego zgłoszenia patentowego.
Wynalazek zdobył uznanie na międzynarodowych wystawach wynalazków zdobywając takie nagrody jak:
Srebrny Medal Brussels Innova, 2014;
Srebrny Medal International Exhibition of Inventions of Geneva, 2015;
Złoty Medal Międzynarodowe Targi Innowacji Gospodarczych i Naukowych, Kraków, 2015.
Wdrożenie wynalazku przez producentów wózków inwalidzkich skutkowało będzie możliwością rozszerzenia posiadanej oferty o wózek posiadający unikalne cechy opisane wyżej.
Do tej pory opracowany został komputerowy model wózka oraz wykonany został fizyczny prototyp układu zawieszenia. Planowane są badania symulacyjne oraz eksperymentalne na wykonanym prototypie.