Zespół
dr inż. Przemysław Filipek - kierownik zespołu, inż. Paweł Jabłoński

Istota wynalazku

Kto choć raz jechał samochodem po śliskim lodzie czy zmrożonym śniegu, ten wie, że jazda taka jest bardzo niebezpieczna i bardzo łatwo stracić przyczepność – co może doprowadzić do wypadku a nawet śmierci. Na takie sytuacje kierowcy narażeni są szczególnie w te zimowe dni, kiedy mróz nadchodzi bezpośrednio po odwilży. Przed poślizgiem na lodzie nie pomogą zimowe opony, ABS, ani nawet łańcuchy. Bez odzyskania przyczepności pojazd po prostu sunie po lodzie, aż zatrzyma się na jakiejś przeszkodzie.

Czy jest jakiś skuteczny sposób na opanowanie niekontrolowanego poślizgu i odzyskanie przyczepności na lodzie? Wychodząc naprzeciw tej potrzebie, naukowcy z Politechniki Lubelskiej dr inż. Przemysław Filipek i inż. Paweł Jabłoński opracowali projekt antypoślizgowej tarczy z kolcami, która umożliwia odzyskanie przyczepności pojazdu na oblodzonej powierzchni.

Cztery tarcze antypoślizgowe z kolcami mocuje się do piast kół samochodowych przykrywając felgi. Podczas jazdy tarcza obraca się wraz z kołem, nie stykając się z podłożem. W przypadku poślizgu na lodzie lub śniegu, kierowca za pomocą przycisku awaryjnego (lub automatycznie) uaktywnia system bezpieczeństwa, który rozsuwa cztery ćwiartki z kolcami na zewnątrz obwodu tarczy, powodując wbicie kolców w śliskie podłoże i odzyskanie przyczepności.

Tarcza składa się z czterech ćwiartek (kolor żółty) wyposażonych w zewnętrznie rozlokowane kolce i umocowanych na stalowej podstawie wraz z elementami jej sterowania (siłowniki mechaniczne i silniki elektryczne).

Każda ćwiartka posiada 54 koce (18 rzędów po 3 kolce) wykonane z utwardzanej stali. Kolce poruszają się w specjalnych prowadnicach, a swoją górną częścią opierają się na elastycznej wkładce, która zabezpiecza je przed wyłamaniem w przypadku pracy na zbyt twardej powierzchni np. betonowej. Uszkodzone kolce można wymienić na nowe.
Po użyciu, ćwiartki z kolcami są wsuwane do wewnątrz tarczy umożliwiając kontynuację dalszej jazdy.

Oprócz wielu zalet tego urządzenia należy wspomnieć również o prostocie montażu, który nie wymaga podnośnika czy specjalistycznego sprzętu, a jedynie klucza do kół. Tarcze mogą być w różnych rozmiarach - odpowiednio do wielkości felg samochodowych i rozstawu otworów.

Potencjał komercjalizacji

Wynalazek po przetestowaniu prototypu i drobnych usprawnieniach mógłby zostać wdrożony do produkcji seryjnej. Komercjalizacja tarczy antypoślizgowej z kolcami poprawi zarówno bezpieczeństwo jazdy po oblodzonej powierzchni, jak również zapewni możliwość wjazdu na śliskie wzniesienia.

Produkt będzie przydatny głównie w zimie i w warunkach silnego zalodzenia nawierzchni. Powinien sprawdzić się również na mocno zaśnieżonych drogach. Istotny jest również jego szybki montaż (łatwiej założyć tarcze do kół niż łańcuchy śniegowe).

Popyt na tarcze antypoślizgowe z kolcami będzie jeszcze większy na terenach górzystych i wszędzie tam, gdzie przez długi czas zalega śnieg (Syberia, Alaska, Antarktyda).