dr inż. Przemysław Filipek - kierownik zespołu, dr inż. Łukasz Jedliński
Istota wynalazku
Przekładnia magnetyczno-mechaniczna jest połączeniem zalet przekładni magnetycznej i mechanicznej. Posiada ona współpracujące ze sobą koła zębate a w zęby tych kół wbudowane są magnesy neodymowe, które zwrócone są ku sobie w parze zębów współpracujących, jednoimiennymi biegunami. Magnesy mogą być rozmieszczone po obu stronach zęba, w środkowej części zęba, lub cały ząb może stanowić magnes.
Podczas pracy przekładni, odpychające się zęby współpracujących kół zębatych nie stykają się ze sobą, oddziałując głównie siłami magnetycznymi. Podczas przeciążeń, zęby opierając się o siebie oddziałują siłami mechanicznymi.
Przekładnia magnetyczno-mechaniczna przy przenoszeniu małych obciążeń, działa podobnie jak klasyczna przekładnia magnetyczna - charakteryzuje się bezstykową, cichą pracą. W stanie przeciążenia, działa jak klasyczna przekładnia mechaniczna, dzięki temu nie występuje poślizg jak w przypadku przekładni magnetycznej.
Potencjał komercjalizacji
Wynalazek może znaleźć zastosowanie w różnych mechanizmach urządzeń przemysłu motoryzacyjnego, lekkiego i ciężkiego, jak również w mechanice precyzyjnej. Wszędzie tam, gdzie liczy się cicha praca przekładni a jednocześnie pewność jej działania w przypadku możliwości przeciążenia. Bezstykowa praca to również mniejsze straty energii, mniejsze drgania i hałas.