Pomysłodawczyni projektu, dyrektorka szkoły w Jedlance, Beata Jagielska, powiedziała PAP, że eksperymentem objętych zostanie około 50 uczniów w wieku od 8 do 12 lat.

Reklama

Każdy dzień w szkole rozpoczynać się będzie od rutynowych ćwiczeń. "Są to ćwiczenia aktywujące i integrujące pracę poszczególnych ośrodków mózgu. Ich celem jest pełne uaktywnienie funkcjonowania obydwu półkul mózgowych, wspomaganie indywidualnego stylu i tempa uczenia się dziecka oraz pokonania stresu edukacyjnego" - wyjaśniła Jagielska.

Jednym z ćwiczeń są tzw. ruchy naprzemienne, czyli np. dotykanie prawym łokciem lewego kolana, a następnie lewym łokciem prawego kolana. W tym ćwiczeniu - według Jagielskiej - chodzi o równoczesne pobudzenie obydwu półkul mózgowych. "Te proste ćwiczenia są doskonałe do aktywacji pełnego funkcjonowania umysłu i ciała przed wszystkimi zajęciami edukacyjnymi" - podkreśla pomysłodawczyni.



Dzieci, które biorą udział w eksperymencie, podzielono na grupy ze względu na tempo czytania i umiejętności czytania ze zrozumieniem. Uwzględniono również ich umiejętności komunikowania się i współpracy z otoczeniem, organizacji pracy, podstawowe zainteresowania oraz umiejętność skupienia uwagi. Nauczyciele stosujący metodę wzięli też pod uwagę inne predyspozycje dzieci, m.in. to czy są one tzw. wzrokowcami czy słuchowcami.

Na koniec roku szkolnego początkowe wyniki badań zostaną porównane z efektami końcowymi.

Według Jagielskiej, zastosowanie kinezjologii edukacyjnej w szkole ma poprawić efekty kształcenia uczniów. Dzieci, dzięki ćwiczeniom, będą czytać w lepszym tempie i lepiej rozumieć tekst czytany. Ponadto - jak podkreśla dyrektorka szkoły - dzięki tej metodzie zwiększy się zainteresowanie uczniów słowem pisanym, a ich zasób słownictwa stanie się bogatszy.

Reklama

Przed przystąpieniem do projektu każdy nauczyciel przeszedł specjalistyczne szkolenia, które sfinansował wójt gminy Jedlińsk. Szkoła uzyskała także zgodę ministra edukacji narodowej na wprowadzenie nowej metody.

Badania będą prowadzone pod opieką naukowców z Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie, na podstawie programu edukacyjno-terapeutyczno-rozwojowego "Jak się ruszasz, tak się uczysz", rekomendowanego przez Polskie Stowarzyszenie Kinezjologów.