>>> Matura bez bólu na Facebooku. Polub, a nic Cię nie ominie >>>

W części sprawdzającej rozumienie tekstu pisanego:

-> W ubiegłym roku najsłabiej wypadło zadanie czwarte, które - jak opisuje CKE - sprawdzało umiejętność rozpoznawania kompozycji tekstu i językowych środków wyznaczających jego spójność. Zadanie to polegało na wypisaniu z podanego tekstu dwóch językowych wyznaczników spójności tekstu. Brzmi groźnie? Być może, ale rozwiązanie wbrew pozorom jest banalnie proste. CKE w arkuszu z modelem oceniania jako dwie przykładowe odpowiedzi wskazuje słowa: tak więc, jednak.

-> To samo polecenie zawiera jeszcze inną pułapkę. Maturzysta jest proszony o podanie dwóch odpowiedzi. Często, by się "zabezpieczyć", na wszelki wypadek wypisuje ich więcej. Jeśli jednak zacznie od błędnych, nie dostanie punktów, choćby w dalszej kolejności pojawiły się odpowiedzi prawidłowe. Dlaczego? Egzaminator weźmie pod uwagę tylko dwie pierwsze odpowiedzi.

-> O tym, że nie wolno bać się groźnie brzmiących poleceń, niech świadczy inne ubiegłoroczne zadanie, które także sprawiło maturzystom sporo problemu. Jakie funkcje w tekście pełni akapit 5? Wymień dwie - brzmiało zadanie. I tu znów można próbować odgadywać, co twórca miał na myśli, i czego oczekuje. A tymczasem rozwiązanie jest banalnie proste. Egzaminator przyznałby dwa punkty, gdyby odpowiedź brzmiała: służy podsumowaniu poprzednich akapitów i wprowadzeniu do kolejnych rozważań. Może więc warto przeczytać każde polecenie po trzy razy i spróbować zastanowić się, o co tak naprawdę chodzi. Bez doszukiwania się ukrytego sensu czy drugiego dna.

-> Błędem jest pisanie więcej niż wymaga polecenie. Jeśli mamy "wymienić" środki językowe - po prostu je wypisujemy, nie komentujemy, nie omawiamy etc. Jeśli trzeba porównać ze sobą jakieś części tekstu, nie streszczamy przy okazji całości. Piszemy konkretnie, na temat. Nie wolno bać się zostawionego pustego miejsca - zapisana pełna linijka nie oznacza, że odpowiedź będzie "bardziej prawidłowa".

W wypracowaniu:

-> Największym problemem przy pisaniu wypracowań jest dla maturzystów trzymanie się tematu. Tu też kluczem jest dokładne przeczytanie tematu, przemyślenie go. Może warto podkreślić sobie słowa, które występują w trybie rozkazującym? Czy jest to porównaj, czy może opisz postaci. W pierwszym przypadku charakterystyka postaci będzie odejściem od tematu, w drugim - będzie wykonaniem polecenia.

-> Wielkim błędem i marnowaniem czasu oraz miejsca jest pisanie streszczeń tam, gdzie nie są potrzebne. A obserwując tematy z ostatnich lat - generalnie nie są potrzebne. Wypracowania maturalne nie mają być przesadnie długie, tym bardziej że ilość nie wiąże się ściśle z jakością.

-> Cenne i wysoko oceniane jest właściwie umiejscawianie analizowanych utworów w kontekście całej twórczości danego autora, a także epoki. Oczywiście, jeśli jest to związane z wybranym tematem.