Centralna Komisja Egzaminacyjna opublikowała je w środę na swojej stronie internetowej. W ubiegłym roku średni wynik uzyskany przez gimnazjalistów z części humanistycznej egzaminu wynosił 30,34 punktów, z części matematyczno-przyrodniczej - 23,90 punktów.

Podobnie jak w latach ubiegłych, w części humanistycznej tegorocznego egzaminu uczniowie lepiej radzili sobie z testem sprawdzającym umiejętność "czytania i odbioru tekstów kultury". Średni uzyskany wynik to 15,39 pkt na 25 możliwych. Za "tworzenie własnego tekstu" można było dostać również 25 pkt, średni wynik uzyskany to 9,92 pkt.

W części matematyczno-przyrodniczej egzaminu gimnazjaliści najlepiej poradzili sobie z "umiejętnym stosowaniem terminów, pojęć i procedur z zakresu przedmiotów matematyczno-przyrodniczych niezbędnych w praktyce życiowej i dalszym kształceniu" - średni wynik to 7,93 pkt. na 15 możliwych.

Trochę słabiej poszło im z "wyszukiwaniem i stosowaniem informacji" - średni wynik to 6,25 pkt na 12 możliwych, oraz z "wskazywaniem i opisywaniem faktów, związków i zależności w szczególności przyczynowo-skutkowych, funkcjonalnych, przestrzennych i czasowych" - średni wynik to 6,69 pkt na 15 możliwych. Podobnie jak w latach ubiegłych, najsłabiej uczniom wyszło "stosowanie zintegrowanej wiedzy i umiejętności do rozwiązywania problemów" - średni wynik to 2,76 pkt na 8 możliwych.

Tak jak w latach poprzednich, średni wynik uczniów z dużych miast jest wyższy niż uczniów ze szkół na wsi i miejscowości do 20 tys. mieszkańców. Z części humanistycznej średni wynik uczniów wiejskich wyniósł 24,65 pkt, a z miejscowości od 20 tys. - 24,33 pkt. Z części matematyczno-przyrodniczej średnie wyniki tych uczniów to odpowiednio: 22,92 pkt. i 22,76 pkt.

Najwyższe średnie wyniki uzyskali uczniowie z miast powyżej 100 tys. mieszkańców; z części humanistycznej jest to 26,98 pkt i z części matematyczno-przyrodniczej - 25,28 pkt. W teście z wiedzy humanistycznej znajdowały się pytania z języka polskiego, historii, wiedzy o społeczeństwie, plastyki i muzyki. Test matematyczno-przyrodniczy sprawdzał wiedzę z biologii, geografii, chemii, fizyki i matematyki.

Gimnazjaliści rozwiązywali też test ze znajomości języka obcego. Średni wynik z języka angielskiego to 28,28 pkt na 50 możliwych, z niemieckiego - 27,63 pkt, z rosyjskiego - 26,81 pkt, z francuskiego - 33,37 pkt, z hiszpańskiego - 35,88 pkt i z włoskiego - 31,83 pkt.

Średnie wyniki uzyskane przez uczniów z języków obcych zależą od wybranego przez ucznia i miejsca zamieszkania. Najbardziej widać to na przykładzie języków angielskiego i rosyjskiego. W przypadku tego pierwszego im większa miejscowość, w której mieszka uczeń tym lepszy wynik; dokładnie odwrotnie jest, jeśli chodzi o rosyjski.

Średni wynik z angielskiego uzyskany przez uczniów mieszkających na wsi to 25,11 punkt. Uczniowie z miast powyżej 100 tys. mieszkańców średnio uzyskali 32,01 pkt. Z kolei średni wynik a rosyjskiego uzyskany przez uczniów mieszkających na wsi to 29,97 punkt. Uczniowie z miast powyżej 100 tys. mieszkańców średnio uzyskali 19,00 pkt.

W połowie kwietnia (12, 13 i 14) do egzaminu przystąpiło blisko 430 tys. uczniów III klas z około 7 tys. gimnazjów w całym kraju. Przystąpienie do egzaminu jest warunkiem ukończenia szkoły.

Wynik egzaminu z części humanistycznej i matematyczno-przyrodniczej będzie miał wpływ na przyjęcie ucznia do wybranej przez niego szkoły ponadgimnazjalnej. Test z języka obcego ma tylko diagnozować jego znajomość przez ucznia.