p

Wrogowie koncentracji

1. Lenistwo ciała - brak ruchu, marna forma fizyczna. Jeśli jesteś zasiedziały, rozleniwiony - utrudniasz sobie koncentrację myśli. Zacznij ćwiczyć. Regularne uprawianie ćwiczeń poprawia ukrwienie ciała, także mózgu, pomagając w pracy intelektualnej. Ćwicz ulubioną dyscyplinę, najlepsze są wszelkie ogólnorozwojowe, doskonała będzie - joga.

2. Kiepska dieta. To wina hamburgera i schabusia! Ciężko strawne potrawy, fast foody, zbyt dużo mięsa i potraw smażonych niesamowicie obciążają system, powodując uczucie „ciężkiej głowy”, co wydatnie obniża zdolności koncentracji. Ale uwaga!!! Agresywne diety odchudzające też drastycznie obniżą nasze zdolności koncentracyjne.

3. Używki!!! Precz z nimi. Wszystkie działają krótkoterminowo, a na dłuższą metę zatruwają organizm, osłabiają system odpornościowy. Przeceniamy pobudzającą rolę czarnej kawy - u wielu osób powoduje ona otępienie lub uczucie ociężałości. Wypijana wieczorem bardzo zakłóca naturalny rytm snu, co również osłabi naszą koncentrację. Narkotyki to zbrodnia! Nie wierz w to, że amfetamina poprawia zdolność uczenia się!!! Pobudzające działanie narkotyku bardzo utrudnia koncentrację. Być może (na zasadzie efektu placebo) u kogoś „poprawi” zdolność zapamiętywania, ale: jest to dosłownie na chwilę, po czym zapomnisz całość materiału, a za romans z amfą zapłacisz depresją, krwotokiem, wyniszczeniem organizmu.

4. Sen. Nadmiar i niedobór. Zbyt mało lub zbyt dużo (sic!) snu, a także objadanie się tuż przed zaśnięciem to czynnik również bardzo niekorzystny dla sprawności umysłu.

5. Hałas. Bardzo dekoncentruje nawet (a zwłaszcza) ulubiona muzyka. Wszystko, co ma głos, wyłącz, włóż słuchawki na uszy. Jeśli warunki domowe nie są zbyt sprzyjające pracy, nauczmy się pracować w czytelni.


Program poprawy koncentracji: 6 porad nauczyciela jogi

1. Synchronizuj oddech z rytmem marszu: wdech na trzy kroki - wydech na trzy kroki - do ćwiczenia podczas spaceru czy drogi do szkoły…

2. Rano i wieczorem - prawidłowe oddychanie. Siadaj na poduszce w siadzie skrzyżnym i obserwuj oddech. Prawidłowy to oddech przez nos przy zamkniętych ustach. Przy wydechu wciągamy brzuch, przepona przesuwa się do góry, wypychając całe powietrze z płuc. Przy wdechu brzuch wypychamy do przodu, przepona obniża się, umożliwiając wykorzystanie całej powierzchni płuc przy fazie wdechu. Wydech powinien być zawsze nieco dłuższy od wdechu, plecy bezwarunkowo proste, oczy lekko przymknięte. Ćwiczenie wykonuj około pięć minut, skupiając całą uwagę na obserwacji oddechu.

3. Sprawdzaj i ćwicz koncentrację przy czytaniu książki. Po każdej przeczytanej stronie lub dwóch powtórz to, co zapamiętałeś. To samo możesz zrobić zaraz po wysłuchanym wykładzie, odczycie czy spektaklu.

4. Świetnie ćwiczą koncentrację asany równowagi (asany, czyli postawy jogi). Najbardziej typową asaną równoważną jest stanie na głowie (dla bardziej zaawansowanych) lub świeca czy drzewo: zginamy nogę i przyciskamy stopę do nogi przeciwnej lub wykonujemy półlotos. Dłonie składamy razem i unosimy w górę. Staramy się obrać punkt w przeciwległej ścianie i utkwić w nim wzrok, co pomoże w utrzymaniu równowagi.

5. Kawę świetnie zastępuje herbatka żeńszeniowa. Dietę można i należy wzbogacić o produtky bogate w lecytynę, miłorząb (wszelkie preparaty z nazwą gingo). Także modna ostatnio połudiowoamerykańska guarana bardzo naszej koncentracji służy (preparaty z miłorzębem, guaraną, lecytyną można kupić w aptece, ale koniecznie trzeba poradzić się lekarza przed zastosowaniem!).

6. I najważniejsze! Pozytywne myślenie. Gdy spokój umysłu zostanie zakłócony przez złość lub smutek, koncentracja wydaje się wręcz niemożliwa. Ale spokój umysłu łatwo przywrócić, koncentrując się na emocjach przeciwnych. Złości przeciwstawiamy miłość, zwątpieniu - nadzieję. Znakomite rezultaty zaobserwujesz po miesiącu.